1 mei 2017

Twee kansen en drie bedreigingen voor schoonmaak volgens UWV

UWV maakte recent ‘de balans’ op voor de schoonmaaksector. En hoewel UWV voor 2017 een productiegroei van 2% verwacht, ziet men voor de middellange termijn ook bedreigingen voor de schoonmaakbedrijven, waardoor de groei mogelijk wat wordt afgeremd. Twee kansen en drie bedreigingen volgens UWV.

De schoonmaakmarkt is sterk verzadigd. Er zijn enkele grote spelers, maar steeds meer kleine spelers. Opdrachtgevers zien schoonmaak als een commodity, een product of dienst waarvan de waarde (bijna) volledig door de markt wordt bepaald.

Steeds meer vechtmarkt
De schoonmaakmarkt wordt hierdoor steeds meer beschouwd als een vechtmarkt met lage marges. Wel bestaat er sinds enkele jaren de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit is een leidraad voor opdrachtgevers, opdrachtnemers en inleners, waarin sociaal verantwoord en respectvol gedrag in de schoonmaak- en glazenwassersbranche wordt aangemoedigd.

Minder kantoorruimtes
Als gevolg van Het Nieuwe Werken worden er steeds minder kantoorruimtes gebruikt. Ook het efficiënter gebruik van bedrijfslocaties drukt het aantal schoon te maken vierkante meters.

Inbesteding door het rijk
Het kabinet Rutte II heeft in 2014 besloten om de schoonmaakdiensten op de rijksoverheidsgebouwen in eigen beheer te laten uitvoeren. De Rijksschoonmaakorganisatie is op 1 januari 2016 gestart. Tot aan 2020 zullen uiteindelijk zo’n 2000 schoonmakers in dienst van het Rijk komen.

Specialisatie of verbreding?
Door de huidige vechtmarkt zorgen veel schoonmaakbedrijven dat ze onderscheidend zijn. Een aantal ondernemers kiest daarom voor verbreding, anderen juist voor specialisatie. De verbreding van de dienstverlening, zoals beveiliging catering wordt voornamelijk gedaan door grotere bedrijven. Voor specialisatie liggen er kansen in de industriële schoonmaak, zoals installaties of vliegtuigen of reiniging bij calamiteiten.

Waarde toevoegen voor klanten
Aspecten als gastvrijheid en beleving worden steeds belangrijker in de schoonmaakbranche. Bedrijven willen op die manier waarde toevoegen voor klanten. De schoonmaker wordt hierdoor steeds zichtbaarder en kan een rol innemen van gastvrouw of -heer. Schoonmakers gaan steeds meer meedenken met de klant over zaken als schoonmaakwijze en contractvorm.

Lees verder in deze factsheet van UWV 

Gerelateerd artikel:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: