Tork onderzoek: bedrijfsgrootte beïnvloedt contact met schoonmakers
Het wordt steeds gebruikelijker dat schoonmakers overdag werkzaamheden verrichten. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers schat het werk van schoonmakers hierdoor op toenemende waarde. De grootte van een bedrijf speelt echter wel een significante rol in de attitude jegens schoonmakers. Hoe groter het bedrijf, hoe onpersoonlijker het contact met de schoonmaker. Dit en meer blijkt uit Europees onderzoek van hygiëne-expert Tork, onderdeel van SCA.
Een schone werkplek is zowel voor het bedrijf als voor de werknemers zelf van groot belang. Daarover zijn organisatiebreed alle medewerkers het eens, hoe groot de onderneming ook is. Voor 84% van de respondenten heeft een schone werkplek een positieve invloed op de kwaliteit van hun eigen werk. Nog belangrijker is een schone werkomgeving echter voor de externe vertegenwoordiging: 92% is van mening dat het werk van schoonmaakpersoneel bijdraagt aan het imago van een bedrijf. Maar een gedetailleerde analyse van de resultaten op Europees niveau laat ook grote verschillen zien.
Contactfrequentie
Er zijn duidelijk meer contactmomenten in grotere kantoren. 40% van de werknemers dat werkzaam is bij een kantoor van 200+ werknemers, loopt dagelijks een schoonmaker tegen het lijf. In kleinere kantoren met minder dan 10 werknemers is dat slechts 15%.
Begroetingsnorm
Ondanks de hogere contactfrequentie bij grotere kantoren zijn de ontmoetingen in kleinere kantoren over het algemeen vriendelijker van aard. In bedrijven met minder dan 10 werknemers begroet 84% van de werknemers de schoonmakers altijd. In kantoren met meer dan 200 medewerkers is dat maar 71%.
Persoonlijke herkenning
Ook bij het herkennen van namen en gezichten zijn grote ondernemingen duidelijk anoniemer ingesteld dan kleine. In kantoren met meer dan 200 medewerkers kent slechts 37% de naam van de schoonmaker. In kantoren met minder dan 50 medewerkers is dat 60%.
Werkkleding
In grotere ondernemingen (50+ werknemers) vindt 40% van de medewerkers dat schoonmakers een herkenbaar werkuniform moeten dragen. In bedrijven met minder dan 50 werknemers is dat 30%.
Algemene attitude
Feiten over de attitude jegens schoonmakers onder Nederlandse werknemers (ongeacht bedrijfsgrootte):
47% van de medewerkers kent de naam van de schoonmaker niet
75% van de werknemers ziet de schoonmaker als collega
31% van het kantoorpersoneel voelt zich er oncomfortabel bij om de schoonmaker in de sanitaire ruimte tegen te komen
44% van de respondenten maakt zelden tot nooit een praatje met de schoonmaker
Synergie begrijpen
“Schoonmakers werken in een sociale context, waarin gesprekken en relaties met andere werknemers onderdeel zijn van het beroepsleven. Hoe beter we de synergie tussen schoonmakers en kantoormedewerkers begrijpen, hoe efficiënter wij organisaties kunnen helpen hun producten, diensten en processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo kunnen we streven naar een goede co-existentie binnen de daytime cleaning. Want schoonmakers moeten zo effectief mogelijk te werk kunnen gaan binnen de sociale omgeving waarin zij opereren”, vindt Renee Remijnse, marketingmanager bij Tork.
Het complete, Europese onderzoeksrapport is hier inzichtelijk gemaakt. De Nederlandse resultaten vindt u hier.
Over het onderzoek
Het Europese onderzoek werd uitgevoerd door QuestBack in opdracht van Tork. De doelgroep bestond uit 3056 kantoormedewerkers, verspreid over 6 markten: Zweden, Groot-Brittanië, Frankrijk, Duitsland, Rusland en Nederland. Reacties werden door middel van online web panels vergaard en uitnodigingen zijn via de e-mail verspreid. 59,9% van de respondenten zijn vrouwen en 40,1% mannen. De respondenten zijn evenredig verdeeld als het gaat om de kantoorgrootte.