Reactie EW facility services op onrust Memphis Hotel: “Zeer ongebruikelijke kwestie”

Memphis Hotel AmsterdamOp het nieuwsbericht over de demonstratie door het schoonmaakteam van het Memphis Hotel in Amsterdam vanwege de arbeidsomstandigheden en het abrupt beëindigen van het schoonmaakcontract door het hotel, reageerde EW facility services reeds op AmsterdamFM.nl: “We waren niet op de hoogte van de ernst van de situatie”. In vervolg hierop reageert EW uitgebreid voor de redactie van Schoonmaakjournaal. 

Opzegging per direct
“Memphis heeft op 28 maart 2015 per direct schriftelijk de schoonmaakovereenkomst met ons beëindigd vanwege ontevredenheid over de kwaliteit van onze dienstverlening en ons de toegang ontzegd per 1 april. Vanaf midden januari heeft Memphis ontevredenheid over de schoonmaakkwaliteit aangekaart. Ons uitgangspunt in conflictsituaties is altijd om in redelijkheid overeenstemming te bereiken over een nieuwe oplossing, waarin alle betrokken partijen zich kunnen vinden. Tot een voor beide partijen bevredigende oplossing is het in dit geval helaas niet gekomen. Desalniettemin heeft Memphis de bepalingen omtrent contractbeëindiging binnen de duur van de overeenkomst niet correct opgevolgd. Dit zien wij als onrechtmatig en betreuren wij ten zeerste, in de eerste plaats voor onze medewerkers. Onze advocaat is geïnformeerd over deze zeer ongebruikelijke kwestie en hij is juridische stappen aan het voorbereiden.”

Onze mensen
“Onze eerste prioriteit lag bij het herplaatsen van alle betrokken medewerkers. Hierbij hebben we gekeken naar een locatie voor hen dicht bij huis. Gelukkig is het ons gelukt binnen enkele dagen alle betrokkenen van een nieuwe werkplek te voorzien. Zij hebben vervolgens in een evaluatie bijeenkomst op 13 april aangegeven dat ze de gang van zaken betreurden maar dat ze blij waren met de oplossing: een nieuwe werkplek. Wij waren op de hoogte van problemen tussen Memphis en onze schoonmaakmedewerkers en hebben onze verantwoordelijkheid genomen door deze te bespreken met beide partijen om verbetering te realiseren. De details van de beschuldigingen die onze leidinggevende adresseerde aan de leiding van Memphis in Het Parool 17 april, kenden wij niet en hebben ons helaas onaangenaam verrast. Wij veroordelen in elk geval iedere vorm van intimidatie richting onze medewerkers en wij zullen dit nimmer tolereren.

Kamerschoonmaak
“Wij hebben voldoende mensen ingezet voor het schoonmaken van de hotelkamers. Er waren altijd voldoende kamers schoon voor aankomende gasten. In de hotelmarkt zijn aankomende en vertrekkende gasten en een diversiteit aan in- en uitchecktijden een gegeven. Tussen de housekeeping en de receptie vereist dit een goede algemene samenwerking. Op dagbasis is een goede afstemming en communicatie noodzakelijk. Dit was bij Memphis voor verbetering vatbaar en dat hebben wij regelmatig onder de aandacht gebracht. De tijd per kamer baseren wij op gemiddelde productienormen voor schoonmaak van hotelkamers afhankelijk van het type hotel. Hierbij maken wij gebruik van onze ervaring en kennis vanuit onze dienstverlening in ruim 140 hotels. De genoemde “78 kamers in twee uur” is in elk geval verreweg niet correct. Hier nemen wij heel expliciet afstand van.”

Keurmerk en schoonmaakcode
Tot slot benadrukt EW facility services in haar reactie: “Als lid van de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB), beschikken wij over het OSB Keurmerk en committeren wij ons aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Wij volgen de CAO voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf. Wij staan voor goed werkgeverschap en streven naar een goed sociaal overleg met opdrachtgevers, medewerkers en schoonmaakvakbonden. ”

Gerelateerd artikel: Schoonmakers Memphis Hotel demonstreren om respect