Onderzoek Integron: 8% echt enthousiast over facilitair bedrijf
Uit het achtste onderzoek naar facility beleving in Nederland, uitgevoerd door Integron via een steekproef onder 4400 werknemers, blijkt maar 8% echt enthousiast te zijn over het facilitair bedrijf (FB). Tevens komt naar voren dat slechts 1 op de 10 eindgebruikers uitermate lekker kan werken dankzij het FB.
Hier spreekt Integron van facility excellence. Van deze groep geeft 43% aan echt enthousiast te zijn en is ook veel positiever over de dienstverlening. Daar waar de gemiddelde waardering op een 7,2 ligt, beoordeelt deze 10% van Nederland het FB met een 8,3.
Kerntaak FB
De kerntaak van het Facilitair Bedrijf is optimale ondersteuning bieden aan de primaire processen van organisaties. Uit het onderzoek blijkt dat dit nog niet goed lukt. Facilitair professionals zien nog steeds een grote uitdaging in het ontzorgen van werknemers, een prettig verblijf van gasten en het creëren en behouden van een fijn werkklimaat.
Resultaten onderzoek
De helft van de ondervraagden geeft aan dat gasten een prettig verblijf hebben (2015: 56%) en 47% vindt dat de facilitaire dienst zorgt voor een fijn werkklimaat (2015: 58%). De zichtbaarheid en bekendheid van het FB is licht gedaald, zo vindt 50% (2015: 52%) van de eindgebruikers dat het Facilitair Bedrijf duidelijk zichtbaar is en is 60% (2015: 61%) bekend met de producten die de dienst biedt.
Overschatting eigen diensten
Wanneer de facilitair professional wordt gevraagd een inschatting te maken, dan overschat zij de waardering over haar eigen diensten nogal; deze worden namelijk lager beoordeeld dan verwacht. Weten hoe de eindgebruiker denkt over de facilitaire dienstverlening is de eerste stap naar verbetering.
Zichtbaarheid en bekendheid van het Facilitair Bedrijf hebben net als voorgaande jaren een grote invloed op de waardering van de eindgebruiker. Facilitair Nederland staat voor een uitdaging, waar vooral de focus op het verbeteren van de dienstverlening ligt om naar die 8+ situatie te komen.
Over Integron
Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van klant-, medewerker- en intern klantonderzoek. Integron weet hoe belangrijk interne klanten zijn en biedt onderzoek en inzicht en informeert en activeert uw organisatie om het beste uit uw interne klanten en facilitaire team te halen. Samen met het facilitair bedrijf bouwen we betekenisvolle en excellente facilitaire organisaties waar iedereen zich thuis voelt. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie).