Onderzoek: innovaties verminderen tijdsbesteding aan schoonmaken
De gemiddelde Nederlander besteedt steeds minder tijd aan het schoonhouden van het huis: van 7,8 uur per week 40 jaar geleden naar 4,2 uur per week nu. Dit is onder meer te danken aan de moderne technologische schoonmaakinnovaties, zo blijkt uit onderzoek van Nederland’s grootste online winkelcentrum, beslist.nl.
De afname van het aantal schoonmaakuren is het sterkst onder de vrouwen. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau spendeerden vrouwen ruim 40 jaar geleden gemiddeld 7,8 uur per week aan het huishouden. Mede dankzij de schoonmaakinnovaties is het aantal uren die vrouwen aan het schoonmaken besteden met 45% afgenomen naar zo’n 4,2 uur per week.
Populaire productinnovaties
Dit komt voor een groot deel doordat schoonmaakproducten efficiënter werken, of zelfs volledig geautomatiseerd zijn. Dat deze slimme innovaties populair zijn, werd onder meer zichtbaar na de Huishoudbeurs.
Sinds deze jaarlijkse beurs in februari plaatsvond, ziet beslist.nl een flinke toename in zoekopdrachten naar schoonmaakinnovaties. Vooral naar de stoomreiniger Tefal Access Steam, de elektrische Window Washer van Black and Decker en de Spin Mop wordt veel gezocht. Verder zijn er ook nieuwe uitvindingen, waarbij er geen mankracht meer aan te pas hoeft te komen, zoals de tamelijk nieuwe robotzuiger.
Mannen helpen vaker
Een andere trend die uit het onderzoek voortkomt, is het feit dat mannen zich juist meer zijn gaan bemoeien met het huishouden. Zo spendeerden mannen ruim 40 jaar geleden nog zo’n 1,3 uur aan het schoonmaken van de eigen woning. Inmiddels is dat gemiddelde met ruim 35% gestegen naar zo’n 1,8 schoonmaakuren per week. Deze toename weegt echter niet op tegen de afname van het aantal schoonmaakuren bij vrouwen.
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op https://www.beslist.nl/info/schoonmaken.html
Bronnen: Beslist.nl, Sociaal Cultureel Planbureau (SCP)
Over beslist.nl
Beslist.nl is het grootste online winkelcentrum van Nederland met ruim 25 miljoen producten van meer dan 10.000 webshops. Dagelijks bezoeken ruim een half miljoen consumenten beslist.nl, om snel en gemakkelijk online producten te bestellen en prijzen, levertijden en reviews van webshops te vergelijken. Beslist.nl biedt consumenten een duidelijk overzicht van wat er online te koop is. Beslist.nl is sinds 2012 de trotse sponsor van de schaatsers van Team beslist.nl.