21 oktober 2016

Onderzoek: facilitair inkopen bij voorkeur snel, voordelig en bij één aanbieder

Inkopers van facilitaire producten willen het liefst levering binnen een dag, voordelige bulkaanbiedingen, goed advies van de accountmanager en alle inkopen bij één aanbieder, blijkt uit onderzoek van Office Depot. Met het onderzoek wilde Office Depot meer inzicht krijgen in het gedrag en de wensen van inkopers van facilitaire producten.

Het onderzoek richtte zich op vijf verschillende productcategorieën: eten en drinken, hygiënisch papier, schoonmaakartikelen, magazijnproducten en gezondheid en veiligheid. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat één op de drie respondenten het liefst alle facilitaire producten bij één aanbieder koopt. Dit is opvallend aangezien er vaak inkopen worden gedaan bij de groothandel en supermarkt. Vooral in de categorieën ‘eten en drinken’ en ‘schoonmaakartikelen’ is dit het geval. 39% van de respondenten koopt regelmatig eten en drinken bij de groothandel en zelfs 45% in de supermarkt. Schoonmaakartikelen koopt 30% bij de groothandel en 22% bij de supermarkt.

Bevestiging trend
De uitkomst van het onderzoek bevestigt de trend die Office Depot al signaleerde in de markt. Lenny Martens, product marketing manager Europe: “Veel inkopers, vooral in het mkb, blijken behoefte te hebben aan één dienstverlener waar ze alle facilitaire artikelen kunnen bestellen. Het onderzoek toont aan dat 71% van de respondenten bij een leverancier van facilitaire artikelen meteen aan Office Depot denkt. Dankzij het uitgebreide assortiment kunnen inkopers flink op de kosten besparen door inkopen te bundelen en hebben ze ook beter inzicht in hun verbruik. Dit vermindert de administratieve last van het bestellen, het aantal leveringen en het aantal factuurafhandelingen. Overstappen naar één totaalleverancier levert veel efficiëntie en kostenbesparingen op.”

Product belangrijker dan merk
Het is voor de inkoper minder belangrijk of de bestelde artikelen merkproducten zijn of dat deze uit het assortiment van huismerken komen. 78% geeft aan bereid te zijn magazijnproducten van het huismerk te kopen. Bij het bestellen van de producten is het productaanbod en de beschikbaarheid belangrijk, waarbij de prijs en goede leveringsvoorwaarden doorslaggevend zijn. Inkopers willen online bestellen. 54% zoekt via een zoekmachine als Google naar informatie over de producten en 60% op websites van kantoorartikelenaanbieders. 65% geeft aan enkel online bestellingen te willen plaatsen.

Over het onderzoek
Het onderzoek is gehouden onder klanten van Office Depot en toegespitst op ruim 200 respondenten die verantwoordelijk zijn voor de inkoop van facilitaire artikelen.

Deel dit artikel

Ook interessant: