Onderzoek: 54% kantoorpersoneel wil schoonmaker als collega
SCA en haar wereldwijde hygiënemerk Tork hebben onderzoek gedaan naar de relatie tussen schoonmakers en kantoormedewerkers in zes Europese landen, waaronder Nederland. Hieruit blijkt dat 54% van de Nederlandse kantoormedewerkers zou willen, dat de relatie met schoonmakers hetzelfde is als bij collega’s. Maar het blijkt ook dat bijna de helft (47%) de namen van de schoonmakers op kantoor niet kent.
Uit het onderzoek blijkt dat schoonmakers steeds meer op de voorgrond komen en interfereren met het dagelijks werk. Slechts 14% van de Europese medewerkers ziet schoonmakers niet op deze manier. In Nederland is dat zelfs maar 6%. “De rol van de schoonmakers verandert. Zij worden een geïntegreerd onderdeel van het bedrijf waarvoor ze werken. Hierdoor worden taalkundige en sociale vaardigheden en flexibiliteit steeds belangrijker voor schoonmakers’’, zegt Renée Remijnse, marketingmanager bij Tork Benelux. Er is wel ruimte voor meer contact onderling. Driekwart van de Nederlanders komt op kantoor minimaal één keer per week een schoonmaker tegen, 41% knoopt echter zelden of nooit een gesprek aan.
Gewenste eigenschappen schoonmaker
Over heel Europa bekeken wordt een goede schoonmaker beoordeeld op prestatie. Een derde van de ondervraagden vindt snel en efficiënt werken het meest belangrijk, gevolgd door zorgvuldigheid en nauwkeurigheid (30%). Open staan voor een gesprek wordt door maar 15% van de ondervraagden genoemd. Nederlandse medewerkers zijn minder geënt op de prestaties van schoonmakers. Ze vinden snel en efficiënt werken (22%) en nauwkeurigheid (24%) ook belangrijke eigenschappen, maar bijna net zo belangrijk is dat de schoonmakers toegankelijk zijn (21%).
Grote waardering voor het werk
Het gebrek aan respect en onbegrip voor schoonmakers is een veelbesproken onderwerp in de facilitaire sector. Het onderzoek van Tork laat echter zien dat kantoormedewerkers de waarde van het schoonmaakwerk erkennen. Een sterke meerderheid geeft aan een directe impact te zien op de kwaliteit van hun werkomgeving (Europa 84%, NL 83%). Negen op de tien medewerkers gelooft dat het werk van de schoonmakers een positief effect heeft op de ervaring van klanten (Europa 92%, Nederland 91%). Ongeveer driekwart van de medewerkers vindt dat goed schoongemaakte ruimtes een direct effect hebben op de winstgevendheid van het bedrijf (Europa 71%, Nederland 66%).
Voor meer Europese resultaten en Nederlandse resultaten.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Questback, in opdracht van Tork. Er hebben 3.056 kantoormedewerkers deelgenomen aan het onderzoek, met een gelijke verdeling aan ondervraagden over zes verschillende landen (Zweden, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Rusland en Nederland). De enquête is afgenomen in januari en februari 2015. De antwoorden zijn gegenereerd door online web panels en uitnodigingen zijn verstuurd via e-mail. 59,9% van de respondenten is vrouw en 40,1% is man.
Over Tork
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u onder www.tork.nl.
Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2014 bedroeg 11,4 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.sca.com.