16 februari 2016

NS en Hago Rail Services: schoonmakers vaker op de trein

Na positieve ervaringen breiden NS en Hago Rail Services hun nieuwe schoonmaakprogramma Care on Track verder uit. Vanaf 15 februari reizen schoonmakers mee op vier belangrijke trajecten in Nederland: Den Helder – Nijmegen, Alkmaar – Maastricht, Amsterdam – Dordrecht, en Lelystad –Vlissingen. Bijna 1/3 van alle treinreizigers, maakt dagelijks gebruik van deze lijnen. Op deze manier hebben schoonmakers op de eindpunten van deze trajecten meer tijd voor gerichtere schoonmaakklussen. 

De invoering van Care on Track op de vier trajecten is het vervolg op de succesvolle pilot op het traject Den Helder – Nijmegen. De afgelopen vijf maanden reden tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal al schoonmakers mee op de trein. Ze halen tijdens de rit zoveel mogelijk los vuil op, legen prullenbakken en verwijderen storende vlekken van vloeren, ramen en tafeltjes. Op deze manier hebben de schoonmakers op de eindpunten van het traject voldoende tijd voor gerichtere schoonmaak, zoals het reinigen van de toiletten, wissen van vloeren en het aanvullen van sanitaire artikelen.

Hogere waardering reizigers
Schoner, sfeervoller en vriendelijk Sinds de inzet van Care on Track, beoordelen reizigers de treinreis als schoner, comfortabeler, sfeervoller en met vriendelijk personeel. Ook NS-treinpersoneel reageert positief op de zichtbare aanwezigheid van schoonmakers op de trein. Michel Moller, directeur Hago Rail Services: “Naast reizigers, zijn ook de conducteurs, de gastheren op de trein, er over te spreken dat ‘hun’ trein al tijdens de reis schoner wordt. Deze waardering motiveert onze schoonmakers om hun werk goed te doen.”

Uitbreiding trajecten
Voor NS reden om Care on Track uit te breiden naar deze vier belangrijke trajecten. Joost  van der Bijl, manager Landelijk Bureau Reiniging NedTrain: “De komende tijd willen we onderzoeken of Care on Track ook op deze trajecten dezelfde positieve resultaten oplevert als tijdens de pilot. Wij vinden het belangrijk dat onze reizigers tevreden zijn over de reinheid van de treinen.”

Over Hago Rail Services
Hago Rail Services is verantwoordelijk voor de interne reiniging van al het binnenlands materieel van NS Reizigers in Nederland. Vanuit 55 locaties maken ruim 600 medewerkers dagelijks 2900 treinen schoon. Ze verwijderen vlekken van ramen, wanden en vloeren en reinigen toiletten. Ook legen ze prullenbakken, verwijderen ze kranten en schrapen ze kilo’s kauwgom van vloeren, banken en onderkanten van tafeltjes. Dit doen Dit doen zij zeven dagen per week, 24 uur per dag. Veelal ’s nachts, maar steeds vaker ook overdag.

Deel dit artikel

Ook interessant: