Nieuwe manager Cleandeal Leen Camerlynck: “We bouwen ons specialisme steeds verder uit”

Leen Camerlynck - foto Henk Snaterse - Schoonmaakjournaal ptrMet de komst van Leen Camerlynck als e-commerce manager per 1 maart staat een nieuwe persoon aan het roer van de online schoonmaakgroothandel CleanDeal. Een marketeer in hart en nieren, die de wondere wereld van e-commerce apprecieert: “Ik ben een fervent en verwoed online shopper. Je kunt niets opnoemen wat ik nog niet online heb gekocht.” Met deze ruime ervaring en die in het B2C-segment zag Camerlynck haar schone kans om naar de digitale wereld van B2B over te stappen.

Leen Camerlynck studeerde acht jaar geleden af aan de Howest Simon Stevin – de Hogeschool West-Vlaanderen in Brugge. Met haar bachelor Marketing op zak had ze diverse interim jobs en deed veel werkervaring op. “Mijn eerste échte job was bij Sunparks, onderdeel van Center Parcs. In zeven jaar maakte ik een belangrijk deel van de ontwikkeling van de online sales- en marketingwereld mee. En die ging hard.”

Nieuwe mentaliteit
Kijkend naar de wereld om haar heen, realiseert Camerlynck zich diverse invloeden en trends: “Google en Apple drukken een belangrijke stempel op de digitalisering. Als je kijkt en beseft waar je twintig jaar geleden stond en waar je nu staat. Er heeft een immense evolutie plaatsgevonden. Interessant ook”. Camerlynck ziet een nieuwe mentaliteit ontstaan: “Consumenten worden steeds kritischer. Daar waar bedrijven het vroeger veel meer voor het zeggen hadden en een bepalende rol hadden, daar bepaalt de klant nu. Want hij/zij online en offline kan kijken en vergelijken, en doet dat ook.”

Van B2C naar B2B
“Privé en professioneel ervaar ik de invloed van e-commerce en hoe klanten omgaan met online aankopen doen. Doordat ik zelf veel online shop, kan ik me inleven in de klant en welke service hij verwacht.” De nieuwe e-commerce manager van CleanDeal is ervan overtuigd, dat B2B en B2C zowel raakvlakken als verschillen hebben: “Bij B2C draait het meer om de online beleving in plaats van het verhaal. Maar in beide gevallen geldt: je moet relevant zijn voor de klant en snel reageren, want anders is-ie weg en komt-ie niet meer terug.

Overstap
Van de happy belevingswereld van vakantiereizen naar de niet sexy schoonmaaksector overstappen, een opmerkelijke keuze. “Bij Center Parcs heb ik veel geleerd. Het is een grote organisatie waar je veel kennis kunt vergaren, maar waarvan je slechts een onderdeel vormt. Toen ik om me heen keek naar een nieuwe job, dacht ik aan een volgende stap in mijn carrière in een kleine, jonge organisatie. Ik maakte kennis met de job van e-commerce manager, die me zeer interessant leek. En ik ging natuurlijk online kennismaken met CleanDeal: ik zag een overzichtelijke, goede website, die me aansprak.”

Schoonheid van schoonmaak
Amper één maand in dienst en aan het roer van CleanDeal en Camerlynck spreekt al over “de schoonheid van de schoonmaak”. Dat klinkt goed. En ook: “Het is een ontzettend boeiend vak, schoonmaak. Dat wordt onderschat.” Voor de Bol.com van de schoonmaakgroothandels voorziet Camerlynck een mooie tijd. “CleanDeal bestaat nu net twee jaar en we groeien verder en verder. Nu zijn we nog enkel actief in de Benelux, maar ik sluit niet uit dat we in ook andere landen actief zullen worden. Immers, digitalisering kent geen grenzen. Daarnaast krijgen we meer en meer inzichten wie onze klanten zijn, wat ze verwachten en hoe we ze het beste kunnen servicen. De zogenaamde big data wordt steeds belangrijker. We zullen ons dus zeker als online specialist in de schoonmaak steeds verder uitbouwen.”