23 februari 2016

MicroTech mat slaagt met vlag en wimpel voor test COOP Supermarkten

De MicroTech mat van Berendsen heeft bewezen een revolutionaire ontwikkeling te zijn in de facilitaire wereld. De innovatie is met vlag en wimpel geslaagd tijdens een test bij twintig filialen van COOP Supermarkten. Twee maanden lang hield de mat de supermarktvloeren veilig en representatief voor klanten en medewerkers.

Berendsen is erop gebrand te bewijzen dat haar stelling – de MicroTech mat is de beste mat verkrijgbaar in de markt – te bewijzen. Hiervoor heeft het samen met COOP Supermarkten een test uitgerold. Aangezien COOP veiligheid en uitstraling van winkelentrees zeer belangrijk vindt en sterk gelooft in het continu verbeteren van haar supermarkten, werkte het bedrijf hier graag aan mee.

Incidenten
Zoals iedere supermarkt heeft ook COOP te maken met veel bezoekers en dus met grote hoeveelheden inloopvuil. Wanneer een mat zo veel moet opnemen, raakt deze snel verzadigd, werkt deze niet meer en ontstaan vieze, gladde vloeren. Bij regenbuien komt het probleem vocht kijken, dat bezoekers naar binnen lopen. Zowel vuil als vocht vergroot het risico op uitglijdincidenten. Daar komt bij dat wanneer veel bezoekers hun voeten aan een mat afvegen, de mat kan gaan schuiven of scheef komt te liggen. Het gevolg is dat bezoekers de mat niet (geheel) gebruiken, waardoor ze nog meer vocht en vuil in de supermarkt verspreiden.

Veilig voortbewegen
COOP streeft ernaar de beste supermarkt in de buurt te zijn. Het bedrijf stelt de klant centraal en vindt een moderne winkelinrichting en hoog serviceniveau van groot belang. Onderdeel van dit streven is dat klanten zich veilig in de supermarkt moeten kunnen voortbewegen, met een geminimaliseerd risico op vallen en inherente zaken als negatieve publiciteit en schadeclaims. Bovendien draagt een representatieve entreevloer bij aan de aantrekkelijkheid van de winkel.

Verbeterde functionaliteit
De te testen mat, de MicroTech, heeft een speciaal ontwikkelde onderzijde die zorgt dat de mat strak op de vloer blijft liggen. Daarnaast is de mat vervaardigd van zowel microvezels als hoogpolige Phoenix nylon vezels, die samen 30% meer vocht en 15% meer vuil vasthouden dan een katoenen mat. Al deze kenmerken samen verbeteren de functionaliteit van de mat aanmerkelijk en zouden een positief effect moeten hebben op de supermarktvloeren.

Zwaarste omstandigheden
Om een representatief beeld te krijgen van de toegevoegde waarde van de MicroTech mat, is besloten om bij 20 supermarkten de huidige oplossing (een katoenen- of nylon mat) te vervangen voor de MicroTech mat. De vestigingen verschillen in winkeloppervlak en bezoekersaantallen. Om de mat daadwerkelijk op de proef te stellen, kozen de partijen ervoor om de dagen rond kerst en oud en nieuw onderdeel te maken van de proefperiode. Niet alleen is dit een periode van topdrukte voor supermarkten, ook valt er in die tijd veel regen; een desastreuze periode voor een standaardmat. Onderdeel van de test is het wisselen van vuile matten voor schone exemplaren (de mattenservice); dit deed Berendsen volgens het voor COOP gebruikelijke wisselschema, om de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden.

Geen vuil en vocht
Na een proefperiode van twee maanden gaven de 20 filiaalhouders van de betreffende filialen hun mening over de werking van de MicroTech mat. Alle filiaalmanagers geven aan dat er geen zichtbare sporen van inloopvocht of –vuil aanwezig waren in hun supermarkt. Dit terwijl er een representatieve 79,2 mm aan neerslag is gevallen in de testperiode (tegenover een gemiddelde van 76,8 mm in de afgelopen tien jaar). Daarnaast geven 18 van de 20 (90%) van de filiaalhouders aan dat de MicroTech mat altijd stevig op zijn plaats blijft liggen, zelfs tijdens de drukste periode rondom de feestdagen.

Effectieve mat
De goede resultaten hebben er toe geleid dat de COOP Supermarkten met de MicroTech oplossing in staat zijn om de entreevloeren op een effectieve manier veilig en representatief te houden voor al hun klanten en medewerkers. Al met al is de mat een waardevolle aanvulling op het assortiment van Berendsen en voor alle bedrijven waar vuile en vochtige vloeren een serieus probleem vormen. En valt te concluderen dat het vertrouwen van Berendsen in haar nieuwe mat zeker niet ongegrond is.

Benieuwd geworden naar de complete resultaten? Klik hier voor de gratis case study.

Deel dit artikel

Ook interessant: