Method onderzoek: 25% vindt opgeruimde werkplek belangrijker dan schoon huis
De meeste Nederlanders (88%) maken nog altijd zonder extra hulp zelf hun huis schoon. Toch hoop je voor sommigen dat moederlief zo nu en dan bijspringt met een emmertje sop. We zijn namelijk een landje dat barst van groezelige gewoonten, blijkt uit het nieuwe dirty little secrets onderzoek van method, de maker van ecologische en stylish schoonmaakproducten. Zo vinden we de staat van ons huis niet allemaal even belangrijk. Een derde geeft aan hun garderobe belangrijker te vinden en 1 op de 4 vindt de staat van het bureau op werk van groter belang. Iets wat wellicht het griezelige feit verklaart dat 1 op de 10 de badkamer maximaal 1 keer per jaar schoonmaakt. Moet je nagaan: dat zijn 1,7 miljoen mensen…
Smoezelige smoes
Wat het onderzoek ook blootlegt: de smoezelige smoesjes die we gebruiken om onder het schoonmaken uit te komen. Op de vraag welke excuses men heeft om de stofnesten te negeren staat met 91% gebrek aan tijd met stip op één. Hiervan wijdt 39% van de sloddervossen het aan werk en 19% aan sociale contacten en hobby’s die voor gaan. 17% noemt de kinderen als een excuus om niet de mop op te pakken. 1 op de 5 Nederlanders (22%) maakt gebruik van een wel erg slappe uitvlucht; zij zeggen er simpelweg niet goed in te zijn. Onbeschaamd geven ze aan dat hun ouders, partner of huisgenoot het schoonmaken nou eenmaal beter onder knie hebben.
Van de vloer eten
Tussen de lakens is de Nederlander vrij schoon; het merendeel (45%) wast het beddengoed iedere twee tot drie weken. Eén op de vier doet dit één keer per week of zelfs vaker. 1 op de 14 deelt een dirty little secret met method: zij wassen deze doorgaans maximaal één keer per halfjaar, of alleen wanneer ze beginnen te ruiken. Willen we eenmaal de deur uit, dan vist 29% regelmatig vuile kleren uit de wasmand om ze nog eens te dragen. 40% van de ondervraagden is bekend met de geurtest – even ruiken of de kleding nog fris genoeg is – en sprayt wel eens een lekkere geur op kleding die eigenlijk een wasbeurt verdient. Wat Nederlanders ook regelmatig blijken te doen: van de vloer eten. Bijna 1 op de 10 doet het altijd omdat ze niet van verspilling houden. 67% van de Nederlanders ziet het probleem niet als de vloer schoon is. Hiervan hanteert 13% de vijfsecondenregel; van wat binnen vijf tellen wordt opgepakt kan nog prima genoten worden.
Poetsen in Adamskostuum
Terwijl het onderzoek aangeeft dat we niet allemaal krakend schoon zijn thuis, is het bemoedigend om te zien dat we wel plezier proberen te beleven aan de klusjes. Zo poetst 1 op de 3 altijd op muziek, omdat dit hen helpt zich energieker te voelen. Sommige zien het als een vorm van sport: het feit dat schoonmaken gelijk staat aan beweging motiveert 1 op de 10 om te poetsen. 30% grijpt hierbij wel eens naar sokken of ander vuil wasgoed om stof in huis te verwijderen. Ziet u de buurman dit weleens in Adamskostuum doen? Zo’n 1,2 miljoen Nederlanders poetsen de badkamer naakt, zodat daarna direct een douche genomen kan worden.
The Pope of Soap bij method Steven van den Ouweland reageert op de cijfers: “Bijna iedereen laat de boel weleens de boel, omdat er leukere dingen je aandacht vragen. Maar als je gaat poetsen, dan moet het wat ons betreft vrolijk gebeuren. Daarom maken wij producten met een cool design en heerlijke geuren waarvan je zin krijgt om te poetsen, die bovendien planeetvriendelijk zijn. En die niet voor problemen zorgen als je nou eenmaal graag naakt poetst.”
Top 10
De tien meest verrassende #dirtylittlesecrets van Nederland”:
(1) zonder schoon ondergoed zitten en dus ‘commando’ gaan; (2) een föhn gebruiken om stof mee weg te blazen; (3) lippenstift op een ‘schoon’ wijnglas met een vinger stiekem schoonvegen; (4) een beschimmelde pan weggooien in plaats van deze af te wassen; (5) spinnenwebben in de hoeken laten zitten om van vliegen en muggen af te komen; (6) beschimmeld fruit van meer dan een jaar oud terugvinden in de slaapkamer; (7) bij bezoek alleen de kamers schoonmaken waar zij komen (8) je moeder nog iedere week je huis laten schoonmaken; (9) alle rommel onder de bank en in kasten verstoppen; (10) met een spray door het huis gaan zodat het schoon ruikt.
Over method
method introduceert een hele nieuwe manier van schoonmaken met stijlvolle en ecologische producten op basis van natuurlijke ingrediënten, die verdraaid goed poetsen en hemels ruiken. method doet zaken om zaken te veranderen. de bedenkers en bezielers van method, Adam Lowry en Eric Ryan zien hun werk als een fantastische kans om de manier waarop reinigingsmiddelen gemaakt én gebruikt worden, volledig te herzien. maar ook willen de ontwikkelaars aantonen hoe bedrijven duurzaamheid kunnen omarmen. het merk ziet het als een uitdaging om ervoor te zorgen dat alle producten die zij de wijde wereld insturen een toonbeeld zijn van duurzaamheid, voor het gebruik van veilige en duurzame middelen en voor een verantwoord productieproces.
Meer informatie: www.methodhome.nl & www.methodhome.be.
Over het onderzoek
In opdracht van method voerde OnePoll in december 2015 een onafhankelijk onderzoek uit onder Nederlanders tussen de 18 en 40 jaar oud. Dit als onderdeel van een internationaal uitgevoerd in Engeland, België, Duitsland en Nederland. Het merk wilde achterhalen wat de gewoonten zijn als het gaat om schoonmaken en het belang dat men hecht aan een schoon huis. In totaal participeerden 1000 Nederlandse respondenten aan het onderzoek.