13 april 2017

Inspectie SZW en Belastingdienst helpen in beoordelen schoonmaakbedrijven

Een schoon kantoor voor een lage prijs: een wens van vele bedrijven. Helaas realiseren te weinig opdrachtgevers zich dat een (te) lage prijs kan betekenen,  dat hun schoonmaakbedrijf het niet zo nauw neemt met de regels. De Checklist Schoonmaak van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW) en de Belastingdienst moet helpen hierin verandering te brengen.

De Belastingdienst werkt in de handhaving steeds nadrukkelijker samen met verschillende overheids- en maatschappelijke organisaties. Zo ook in de schoonmaaksector, waarin – onder leiding van de Inspectie SZW – wordt samengewerkt met partijen als het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de FIOD en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Succesvol
Door informatie van de verschillende overheidspartners samen te brengen, kunnen integrale risicoanalyses worden uitgevoerd. Deze geven een goed beeld bij welke schoonmaakbedrijven de kans op problemen het grootst is en dus welke bedrijven extra aandacht moeten krijgen. Op deze manier wordt het overgrote deel van de schoonmaakbedrijven die hun zaken netjes op orde hebben, niet onnodig lastig gevallen. De analyse-gedreven aanpak blijkt succesvol: het heeft er in 2015 bijvoorbeeld toe geleid, dat er bij het merendeel van de schoonmaakbedrijven in de fastfood die zijn gecontroleerd, daadwerkelijk overtredingen zijn geconstateerd.

Overheidsbrede aanpak
Controles blijven een belangrijk onderdeel van de overheidsbrede handhaving. Daarnaast zoeken we steeds vaker naar oplossingen die helpen om problemen te voorkomen in plaats van deze problemen achteraf met controles en eventueel boetes te repareren.

Checklist Schoonmaak
Het ontwikkelen van de Checklist Schoonmaak is  een voorbeeld van preventieve handhaving. Bij de ontwikkeling hebben Inspectie SZW en de Belastingdienst de samenwerking gezocht met schoonmaakbrancheorganisaties: Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en bedrijfsdiensten (OSB), de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) en  Schoonmaken is een Vak (SIEV!).

De Checklist Schoonmaak geeft enerzijds handvatten om een schoonmaakbedrijf te beoordelen. Anderzijds probeert het opdrachtgevers bewust te maken van hun eigen rol: “Zijn de (lage) schoonmaaktarieven in het contract eigenlijk wel reëel?”

Online campagne
OSB vestigde in 2016 al extra aandacht op de checklist. De Inspectie SZW en de Belastingdienst brengen de checklist in tot eind april met een online campagne onder de aandacht van opdrachtgevers van schoonmaakbedrijven. Deze campagne is erop gericht opdrachtgevers bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheid richting de schoonmaakbedrijven. Dit gebeurt onder meer met korte speelse animaties. Daarmee vragen we aandacht voor de mogelijke risico’s in de schoonmaak. Ook promoten we de checklist als mogelijk hulpmiddel om problemen te voorkomen.

Eerlijk schoonmaakbedrijf
De checklist bestaat uit 10 vragen en helpt opdrachtgevers om hun schoonmaakbedrijf te beoordelen. Als opdrachtgever ben je er namelijk medeverantwoordelijk voor om een bedrijf in te huren dat volgens de wet- en regelgeving werkt. Werkt een schoonmaakbedrijf niet volgens de regels? Dan is een opdrachtgever in sommige gevallen aansprakelijk als het schoonmaakbedrijf zijn zaken niet op orde heeft. Met de checklist vergroten opdrachtgevers de kans dat zij werken met een eerlijk schoonmaakbedrijf.

De checklist is een hulpmiddel, maar biedt geen garantie. Wel is het zo dat wanneer een schoonmaakbedrijf aan alle tien de punten van de lijst  voldoet, de kans groot is dat het schoonmaakbedrijf eerlijk werkt. De Belastingdienst adviseert opdrachtgevers de punten regelmatig te controleren en alert te blijven op signalen van misstanden.

Bron: Belastingdienst in beeld.nl

Deel dit artikel

Ook interessant: