16 mei 2016

Hydrowashr wint Golden Service Innovatie Award

De Hydrowashr van Jan Melein, Ane Melein en Stefan van der Molen heeft op 12 mei de Golden Service Award voor Innovatie gewonnen. Daarmee kiest de jury voor een uitvinding en uitvinders pur sang: het apparaat combineert handen wassen en drogen ineen.

Melein: “De Hydrowashr blaast miljarden microscopisch kleine druppeltjes water op een dusdanige wijze dat de handen net zo schoon worden als met gewoon handen wassen met zeep.” Alle gepresenteerde vijf innovaties waren meer dan de moeite waard, stelde juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam. “Maar op basis van de criteria – van praktische toepasbaarheid tot originaliteit en veel meer – scoorde dit bij ons het hoogst. Deze innovatie is kwalitatief hoogstaand uitgevoerd en ook nog eens met veel passie naar voren gebracht.”

Tegen die anderen kunnen we nooit op…
Melein reageerde blij en verrast. “Ik dacht: tegen die andere innovaties kunnen we nooit op.” Die waren ook simpelweg sterk en konden op veel sympathie rekenen. Dat benoemde Hoogendam dan ook nog in haar eindconclusie. “Dapper dat jullie zo comfortabel zijn in het tonen van jullie innovaties en deze niet voor jezelf houden. Daarmee bewijzen jullie de schoonmaakbranche een dienst. De branche is echt vernieuwend bezig. Dat blijkt uit jullie presentaties. Dienstverlening 2.0 is aan de gang.”

In een bedreigende situatie
Als eerste toonde het driekoppige team van Hago Nederland de twee toepassingen van een smartwatch. Eén was het oproepen van collega’s met het slimme horloge als een schoonmaker in een bedreigende situatie zit. Twee was een horloge dat trilt bij een te snelle handbeweging van de schoonmaker. Deze wordt gebruikt in de cleanrooms waar vervuiling allesbehalve moet opdwarrelen. Daarna presenteerden Eric de Kroon en zijn team van Hago Rail Services de Ciao! Gum. “Dat is een eenvoudig te bevestigen kunststof opzetstuk voor een bezem om kauwgom van de vloer te schrapen in treinen.” Deze vinding kwam vanaf de werkvloer. HRS-medewerker Freek Witteveen bedacht de kauwgomschraper en rekende daarmee af met een bijzonder rotklusje.

Echte omzet en echte medewerkers
Gom Schoonhouden en het Albeda College kwamen met Youngflex. Derdejaars studenten facilitaire dienstverlening vervullen de managementfuncties in dit nieuwe bedrijf. Zij worden daarbij intensief begeleid door managers van Gom. De studenten kruipen in de rol van een businessunitmanager, een HR-adviseur, een KZI-manager en een rayonmanager en hebben zo een jaar lang de leiding over het bedrijf. Ze krijgen te maken met échte opdrachtgevers, échte medewerkers, échte omzet en een eigen verlies- en winstrekening. “Bedoeling is het schoonmaakwerk dichterbij school te brengen en de school dichterbij het werk”, aldus Linde van der Hoeven. Bram Karels van Groveko en Cor Voogd van Vermop presenteerden op humorvolle wijze als laatste hun telescoopsteel. “Eén telescoopsteel voor alle werkzaamheden tussen 80 en 350 centimeter. Deze unieke telescoopsteel vergroot of verklein je met een druk op de knop.”

Innovatie snel opschalen
Naast de innovaties stonden ook twee lezingen van professor informatiemanagement en digitale organisatie Peter van Baalen en projectmanager innovatie bij Vebego, Niels Reedijk, op het programma. Van Baalen ging vooral in op de democratisering van informatietechnologie. “Die zorgt er bijvoorbeeld voor dat platformen die vraag en aanbod bij elkaar brengen, razendsnel opkomen.” Denk daarbij aan taxiplatform Uber, maar ook aan schoonmaakwebsites zoals Helpling en Book a tiger. “Deze hebben in de echte wereld een fikse impact.” Reedijk vertelde vooral over de lessen die hij had geleerd van innoveren. “Innoveren is een proces. Maar bij dat proces weet je niet helemaal waar je terechtkomt. En dat maakt het lastig. Van 0 naar 1 gaat gemakkelijk. Maar van bijvoorbeeld 10 naar 1000 of 100.000 is een stuk moeilijker. Want dan moet je alle lagen van je organisatie – van directeur tot schoonmaker – meekrijgen. Zij moeten allemaal achter de innovatie staan om de innovatie snel op te kunnen schalen.”

Er is meer op de wereld
Tot slot bedankte dagvoorzitter Jacco Vonhof, voorzitter van de Vereniging Research Schoonmaak, de aanwezigen. “Ik heb diverse innovaties gezien waar ik in mijn bedrijf Novon ook het een en ander mee kan. Ik hoop dat u net zo geïnspireerd bent.” Juryvoorzitter Hoogendam liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. “Wat een prachtige innovaties en wat hebben jullie deze in een mooie en goede sfeer gedeeld. Deze innovaties laten zien dat schoonmaak leeft.” Is de laatste innovatie in schoonmaak microvezel? Allerminst. Dat laten de Golden Service Awards voor Innovatie wel zien. Er is meer op de wereld. Veel meer…

Op de foto: Stefan van der Molen en Jan Melein van Hydrowashr en juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam

Over de Golden Service Awards
Vakmedianet organiseert de verkiezing onder auspiciën van Stichting Golden Service Awards. Kimberly-Clark Professional is als initiatiefnemer en grondlegger onlosmakelijk aan de Golden Service Awards verbonden. Overige sponsoren zijn BOMA, Diversey Care, Electrolux, Miele Professional, Militex, Metsä Tissue en Wecovi. Asito, CSU, EW Facility Services, Gom Schoonhouden, Hago, Hectas, ICSFacility Services, ICS Groep, ISS Facility Services en OSB zijn ambassadeur.

Deel dit artikel

Ook interessant: