Hago treinschoonmakers bieden reizigers op 27 april Koninklijke reis
Op Koningsdag reizen treinschoonmakers van Hago Rail Services (HRS) mee op verschillende NS-trajecten van en naar de grote steden in Nederland. Zij proberen tijdens de rit zo veel mogelijk vuil op te halen om de feestvierders zo een ‘Koninklijke’ reis te bieden. HRS bouwt hiermee voort op positieve ervaringen met schoonmaken tijdens de treinreis in Noord-Nederland.
Eric de Kroon, manager operations HRS: “De ervaring leert dat de vervuiling op de trein tijdens Koningsdag enorm is. We zetten dan ook alle beschikbare vakmensen in. Door schoonmakers mee te laten reizen, hopen we een eerste slag te slaan om de feestvierders zo prettig mogelijk te laten reizen. We halen zoveel mogelijk los vuil op, legen prullenbakken en verwijderen storende vlekken van vloeren, ramen en tafeltjes. Bij aankomst van de trein staan collega’s klaar om de vuilniszakken aan te nemen, de toiletten te reinigen en verder te helpen met de schoonmaak tot de trein weer vertrekt. We reizen mee tot het moment dat de trein ‘uitloopt’ voor de reguliere reiniging in de nacht. De nachtploeg kan dan direct overgaan tot schoonmaak, in plaats van eerst urenlang al het losse vuil te verwijderen.”
Pilot Care on Track
De actie is een onderdeel van Care on Track, een pilot van Hago Rail Services en NS-dochter NedTrain. Sinds eind maart reizen twee schoonmakers mee op het traject Den Haag-Leeuwarden. Dit traject kent een korte overstandstijd in Leeuwarden, waardoor schoonmakers van de zogenoemde keerpuntreiniging beperkt tijd hebben om de trein goed schoon te maken voordat hij weer vertrekt. In de laatste twintig minuten die de reis naar Leeuwarden nog duurt, stappen de meereizende schoonmakers op in Heerenveen om alvast te beginnen met de reiniging.
Erkenning vakmanschap
Michel Möller, directeur HRS: “Reizigers en NS-personeel reageerden tijdens de eerste proeven positief op de zichtbare aanwezigheid van de schoonmakers in de trein. Een mooie erkenning van het vakmanschap van de treinschoonmakers. En voor de conducteurs, de gastheren op de trein, wordt ‘hun’ trein al tijdens de reis weer schoner. Wij hebben goede hoop dat de Koningsdagactie vergelijkbare positieve reacties oplevert als de pilot op het traject Den Haag-Leeuwarden. Tegelijkertijd hopen we dat mensen tijdens deze drukste schoonmaakdag van het jaar al zoveel mogelijk hun eigen afval meenemen uit de trein waardoor het werk te wel te behappen blijft.”
Over Hago Rail Services
Hago Rail Services is verantwoordelijk voor de interne reiniging van al het binnenlands materieel van NS Reizigers in Nederland. Vanuit 50 locaties maken ruim 500 medewerkers dagelijks 2900 treinen schoon. Ze verwijderen vlekken van ramen, wanden en vloeren en reinigen toiletten. Ook legen ze prullenbakken, verwijderen ze kranten en schrapen ze kilo’s kauwgom van vloeren, banken en onderkanten van tafeltjes. Dit doen zij zeven dagen per week, 24 uur per dag. Veelal ’s nachts, maar steeds vaker ook overdag.