23 juni 2017

Hago Rail Services en Initial winnaars Innovatie en MVO Golden Service Awards

Hago Rail Services en Initial zijn op 22 juni in het Miele Experience Center in Vianen de winnaars geworden van de Golden Service Awards voor respectievelijk innovatie en mvo. In het Miele Experience Center waar alles schoonmaak ademt – van de grote stofzuiger tot aan een kunstig uit elkaar gehaalde wasmachine – maakte de jury de winnaars bekend.

5 innovatie cases
Onder leiding van Chirara van Bergen presenteerden de cases in innovatie zich. Als eerste CSU met het project BeSense dat ze samen met bouwbedrijf Heijmans oppakken. Daarbij worden sensoren ingezet (bij onder andere Aegon) om te bepalen waar wel en niet hoeft te worden schoongemaakt. Dolmans Calamiteiten Diensten kwam met RZ-Ecoseal: een laagje aangebracht in bestaande vetkanalen van horecakeukens, waardoor deze zeer gemakkelijk met water en zeep gereinigd kunnen worden. Brand komt regelmatig voor in horecakeukens. Dus heeft deze vinding waardoor je de vetkanalen wel kunt reinigen veel potentie. Als derde EW Facility Services:  schoonmaken met gestabiliseerd ozonwater. De schoonmakers van Hago Rail Services demonstreerden een multitool om afvalbakken in treinen toch goed te legen, zonder dat de schoonmakers daarvoor met hun handen in de bak hoeven. “Dat scheelt enorm in het aantal prikincidenten.” Als laatste innovatiecase liet Ad Huizenga van Makita de snoerloze, accu-gedreven rugstofzuiger zien. “We zijn erin geslaagd een op de rug gedragen stofzuiger op accu’ te ontwikkelen, die alle vooroordelen die er zijn, wegneemt.”

5 MVO-cases
De vijf inspirerende mvo-cases waren van: Erno Keizer, die een moreel appel deed om toch vooral cradle to cradle-afvalzakken te gebruiken. “Dimensio is de eerste leverancier ter wereld die cradle to cradle gecertificeerde afvalzakken produceert en levert.” Tweede kandidaat was Hago Airport Services: op Schiphol worden petflessen ingezameld om daarmee grondstoffen te maken voor 3D-printers. Mensen die tijdelijk niet in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren, kunnen wel aan de slag bij dit project. Als derde liet Frank Dobbelsteijn van Returnity de mogelijkheden van het recyclen van afvalstromen uit kantoren zien. “Uw koffiebeker kan later uw schrijfblok zijn. We nemen het hele bestaande afvalmanagement over en zetten het om naar een circulaire grondstofketen.”  Camiel Wouters van Initial toonde wassen zonder water. “Door ingebruikname van geavanceerde filtertechnieken en recuperatiesystemen hebben we bij de processing plant het hergebruik van proceswater geoptimaliseerd. De volledige waterbesparing hebben we, in partnership met MadeBlue, gedoneerd als schoon drinkwater aan ontwikkelingslanden.” Maar liefst 20.300.000 liter was al bespaard. Als laatste directeur Tim de Jong van SMB Willems over het project kansen die tellen. Daarbij geven het schoonmaakbedrijf en het werkbedrijf van de gemeente Nijmegen kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “En daarbij begeleiden reguliere medewerkers mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in een verhouding van 1 op 2.”

Hago wint met 3D-schrapperSchoonmaakjournaal - Golden Service Awards - winnaar Hago Airport Service
Volgens juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam heeft “Samenwerking in de keten” de doorslag geven voor de keuze van de winnaars. “Het moeten lichtende voorbeelden voor de branche zijn. Het moet toepasbaar zijn voor een grotere groep en voor meer organisaties. Kortom, het moet een aantrekkelijk voorbeeld zijn om te adopteren.” Hoogendam verwees bij het aankondigen van de winnaar naar het verhaal van Van Vlijmen: “De winnaar sluit aan bij wat hij heeft verteld. Hago Rail Services heeft met zijn multitool een innovatie voor en door de schoonmakers laten zien..” Een gejuich uit het Hago Rail Services-kamp steeg op en schoonmakers Hakim en Maikel namen de trofee in ontvangst. Alle genomineerden kregen een oorkonde.

Schoonmaakjournaal - Golden Service Awards - winnaar InitialIntial wint met wassen zonder water
Hoogendam ging verder met mvo. Daar wilde de jury, zoals in de criteria vermeld, vooral de balans tussen ecologie, het sociale en het ondernemende aspect terugzien. “We merken dat het onderwerp steeds sterker is geworden de afgelopen jaren, met als gevolg betere cases. De winnaar wist ons te overtuigen, omdat die drie pijlers goed zijn ingezet. Daarnaast vonden we het knap en bijzonder dat je op basis van je eigen geloof dat het beter kan, processen op orde kan krijgen en kan besparen. Deze case laat minder inzet van energie, minder verbruik van water en ook nog inzet van de mens zien.” Inital werd naar voren geroepen en Camiel Wouters nam samen met twee collega’s de plexiglas award in ontvangst.

Uitwisseling
Hoe bijzonder is dit: de twee winnaars wisselden hun contactgegevens uit, want Initial wil  graag de multitool van Hago Rail Services gebruiken om hygiëneboxen te legen. Wouters: “Ook bij het legen van die boxen hebben we te maken met veel prikincidenten.” Vervolgens werd ter plaatse nog eens de link gelegd met Hago Airport Services die de multitool met hun 3D-printers kunnen fabriceren. De uitleg van het gebruik van de multitool gaat komen van de treinschoonmakers Hakim en Maikel die de case presenteerden. Innovatie door te delen in optima forma.  “Het is prachtig om te zien welke kracht er in de schoonmaak en hygiëne zit”, aldus Hoogendam. “We mogen als branche trots zijn.”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: