Hago en HKU tekenen voor kwaliteit, duurzaamheid en pro activiteit
HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en Hago hebben een overeenkomst getekend voor een langdurige samenwerking. Partnerschap, waarin goede kwaliteit van de schoonmaak, duurzaamheid en aandacht voor de schoonmaker centraal staan. In een Europese aanbesteding ging HKU op zoek naar de partner die uitdagingen van de school als geen ander begrijpt en de schoonmaak van alle vestigingen voor haar rekening kan nemen. HKU gaat met de keuze voor Hago terug van vijf bedrijven naar één leverancier voor de schoonmaak van alle onderwijslocaties en kantoren. Het contract is getekend voor drie jaar, met twee tot drie optiejaren.
HKU kent veel diversiteit in haar locaties: een schilderlokaal vraagt om heel andere reinheidseisen dan een kantoor of het lokaal waar vioollessen worden gegeven. De hogeschool wil de kwaliteit op al haar locaties gelijk trekken. Martijn Rossen, hoofd Facilitaire Zaken & Huisvesting: “Daarom kiezen we nu voor één partner. Op 1 maart start Hago met resultaatgerichte dagschoonmaak. Een bewuste keuze: dagschoonmaak verhoogt de beleving, vraagt om vakmanschap van de schoonmakers en betrekt hen veel meer bij de school. Bovendien hopen we de studenten zo net dat extra zetje te geven om zelf ook hun rommel wat meer op te ruimen.”
Innovatie in het onderwijs
Manon van Gaasbeek, regiodirecteur Hago vult hem aan: “Hago heeft inmiddels ruime ervaring in de onderwijssector. We merken dat deze sector niet stilstaat en dat het noodzakelijk is dienstverlening aan te blijven passen aan de veranderende markt. Om die reden zijn we ook gestart met ons Onderwijs Facilitair Innovatie Platform 2025, waarbinnen we ieder kwartaal in een panelbijeenkomst met stakeholders uit de onderwijs- en facilitaire branche bijeenkomen om de uitdagingen van de toekomst te bespreken. De lessen die we daaruit leren nemen we mee in onze dienstverlening naar onder andere HKU.
Uitdagingen begrijpen en proactief meedenken
Ook contractmanager Heidi van den Bos erkent de toegevoegde waarde van de ervaring van Hago in het onderwijs: “Hago stak met kop en schouders boven de andere aanbieders uit. Ze begrepen onze uitdagingen. Hun aanpak om de beleving op de hogeschool te verhogen sprak ons bijvoorbeeld enorm aan en ook de manier van kwaliteit meten – digitaal en met onder meer een mystery guest – vonden we verfrissend. Daarnaast was voor ons de zorg voor personeel ook een belangrijke pijler en waren we gecharmeerd van de mogelijkheden van de app die Hago aanbiedt. Met de app wordt de schoonmaker als het ware de oren en ogen van de facilitair manager en krijgen zij een brede signaalfunctie. Wat tot slot opviel was dat Hago ook buiten de gestelde eisen proactief meedenkt over het verbeteren van de schoonmaak en oplossen van allerhande facilitaire vraagstukken.”
Warm welkom
Op 16 februari hebben HKU en Hago alle schoonmaakmedewerkers uitgenodigd voor een warm welkom in een collegezaal van de hogeschool. “We vinden het belangrijk dat schoonmaakmedewerkers zich welkom én gewaardeerd voelen. Dat willen we benadrukken met een duo-presentatie van Hago en HKU én aansluitend een hapje en een drankje.” Op een goed begin!
Over Hago
Hago groeide in 70 jaar uit van een klein, Limburgs familiebedrijf tot één van de grootste landelijke schoonmaakbedrijven in Nederland. Met meer dan 11.700 medewerkers en ruime ervaring in schoonmaakdienstverlening en specialistische schoonmaak, realiseert Hago een omzet van 350 miljoen euro. We maken onder meer schoon in kantoren, zorgorganisaties, onderwijs, grote publieke ruimten, transport en industrie. ’s Ochtends, ’s avonds en steeds vaker overdag.
Op de foto poseren trotse schoonmakers voor het HKU-gebouw