1 februari 2017

FNV-schoonmakers dagen Schiphol uit voor Beste opdrachtgever

Vandaag, woensdag 1 februari om 14.00 uur, slepen de schoonmakers van Schiphol de luchthaven voor het Schoonmakerstribunaal. De Schiphol-schoonmakers willen een aantal prangende misstanden aan de kaak stellen rond de behandeling van schoonmakers door hun werkgevers, loonbetaling, veiligheid en gezondheid.

Laat Schiphol de titel Beste opdrachtgever waarmaken
Hoewel het aantal passagiers dat gebruikmaakt van Schiphol het afgelopen jaar met bijna 10% tot 63.600.000 is gegroeid, zijn er niet meer schoonmakers bijgekomen. Wat daardoor wel is gegroeid, is de werkdruk van de schoonmakers. Toch heeft Schiphol afgelopen donderdag de Best Practice Award van de Code Verantwoord Marktgedag gekregen. De Schiphol-schoonmakers, in dienst bij ISS, Hago, Asito, Raggers en Klüh, roepen Schiphol op om de titel Beste opdrachtgever waar te maken.

Schiphol moet ons steunen
We willen dat Schiphol onze klachten serieus neemt en snel maatregelen eist van de schoonmaakbedrijven
”, zegt Glenn Brunius, schoonmaker op Schiphol. “Ook vragen we Schiphol zich hard te maken voor een goede cao voor alle schoonmakers. We onderhandelen al ruim twee maanden met de schoonmaakbazen, maar tot nu toe is er zelfs nog geen loonbod voorgesteld. Dinsdag 14 februari moeten er echt spijker met koppen worden geslagen. Schiphol zou ons daarin moeten steunen!” Ook eisen de Schiphol-schoonmakers vaker overleg tussen de schoonmaakbedrijven, Schiphol en de vakbond om misstanden in de toekomst tegen te gaan.

Actiejournaal
Tijdens de onderhandelingen maken schoonmakers ZEEP!, het FNV-schoonmakers-in-actie-journaal, waarin ze de misstanden in de schoonmaaksector zelf in beeld brengen. Het journaal is te zien op www.schoongenoeg.nu en op www.facebook.com/fnvschoongenoeg

Deel dit artikel

Ook interessant: