FMG-congres: “Bevlogen medewerkers zijn de ambassadeurs van uw organisatie”

november 10, 2016 in Nieuws, FMGezondheidszorg, Bedrijven aan het woord

“De Amerikaanse verkiezing stonden bol en vol van bevlogenheid”, stelt Carel Wielinga van ISS Facility Services in zijn opening van het najaarssymposium van FMGezondheidszorg op 10 november in Heeze, een dag na de voor velen verrassende uitslag van de Amerikaanse verkiezingen. Vijf presentaties en zes sprekers zorgden voor heel veel bevlogen- en verbondenheid, het thema van het FMG-symposium met zo’n 130 deelnemers.

Over drie jaar
“Zet de bril van de verspillingen op.” Eveline Jansen van Evelutie bijt het spits af op het najaarssymposium van FMGezondheidszorg. Dat Bevlogen & Verbonden – het thema van het symposium – alles te maken heeft met veranderen en ‘lean’ werken, legt Jansen uit. Aan de hand van cases, filmpjes en ervaring toont Jansen aan, dat je de mensen mee moet krijgen door een samenspel van tools, instrumenten en leiderschap. Hoe? Dat kan door medewerkers inzicht te geven, want willen is kunnen. In veranderingsprocessen is slechts 30% van de mensen ‘hoog betrokken’, 20% neutraal en 30% sceptisch. Dat veranderingen van alledag zijn, weet Jansen ook. “Vraagt u zich wel eens af waar uw bedrijf over drie jaar wil staan?” Bereiken en belonen gaan hand in hand, ervaart Jansen. “Zorg voor inzicht, ga in gesprek, waardoor de medewerkers het zelf gaan doen, en blijf stimuleren.”

De reis van ISS
“Bevlogen medewerkers zijn de ambassadeurs van uw organisatie.” Kees Stroomer, algemeen directeur van ISS Facility Services Nederland maakte 1,5 jaar geleden na 22 jaar de overstap van de uitzendwereld (Tempo Team) naar ISS: “Ik zag een bedrijf waar veel meer potentie in zit dan vandaag de dag wordt benut.” Dus ging hij aan de slag met een missie: de beste serviceorganisatie van Nederland worden. Zijn ‘reis naar verandering’ begon bij Walt Disney: “Samen met 80 collega’s hebben we Disney bezocht, want daar is iedereen bevlogen en verbonden.” Opmerkelijk volgens Stroomer, want “er werken 70.000 mensen op een landgoed zo groot als de provincie Utrecht”. ISS telt ‘slechts’ 8000 medewerkers, maar de uitdaging is wat Kees Stroomer betreft ook betrokken en bevlogen te zijn en “dat zij ’s ochtends met plezier opstaan om naar hun werk gaan”. Stroomer illustreert het met een filmpje, waarin iemand in een groep op staat en gaat dansen. Door het goede voorbeeld te geven en te overtuigen volgen er steeds meer mensen; uiteindelijk danst iedereen. “Het moet topdown gebeuren. Veranderen begint altijd met een paar mensen; het stimuleren ligt bij onze managers. Inmiddels is de groep van de 80 ‘starters’ bij ISS gegroeid naar 400, die allen aan de drie programma’s werken: het beste (voor) medewerkers, klantgerichte organisatie en efficiënte inrichting.” De eerste resultaten zijn er, weet Stroomer: “We hebben een sterk gestegen medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid en boeken commerciële successen.” Zie hier de onthulling van het Geheim van ISS.

Spel der veranderingen
“It’s a VUCa world: volatility, uncertainty, complexity, ambiguity. Dus beweeglijkheid, onzekerheid, complexiteit, dubbelzinnigheid”, zegt Jan Kuipers, managing partner van FranklinCovey. Hij zoekt verdieping in Bevlogen en Verbonden en ook volgens hem geldt, dat de leidinggevenden dé spil is in het spel der veranderingen. “Geen veranderingen bij anderen zonder verandering bij jezelf. En als het werk verandert, veranderen keuzes. Daar gaat jouw rol als leidinggevende over: mensen helpen keuzes te maken.” FranklinCovey is geen bedrijf dat bedrijven helpt een reis van verandering te maken: “We zijn geen reisorganisatie, maar stellen bedrijven in staat om een reis te maken.” Hoe? Door richting te geven, systemen te stroomlijnen, talenten te ontketenen en vooral door het vertrouwen te vergroten. Kuipers daagt uit om de ‘weg naar ontwikkeling in te slaan’. “Stel jezelf de vraag of je handelt vanuit integriteit of zelfverloocheling? Is het een kwestie van empathie of een reactie? Hoe weerbaar ben ik? Of breek ik af als iemand mij iets vraagt? Komen mijn keuzes voort uit moed of lafheid?” Kuipers advies: “Zorg voor een gevoel waarin je mensen mee kunt nemen in een verandering. Uiteindelijk komt het op vier dingen uit: integratie, empathie, weerbaarheid en moed.”

Inclusief denken en doen
“De ongenode gast is volgens een Joodse traditie een lege stoel voor een onbekende, ongevraagde gast die wél welkom is.” In een duo-presentatie delen Riek Sijbring en Pim Jansen de verbinding van De Brouwerij met de deelnemers aan het FMG-symposium. De Amsterdamse GGZ-instelling voor mensen die gevoelig zijn voor psychose, zoekt verbinding in de gast die welkom is en geen patiënt wordt genoemd. De stichting vindt de verbinding ook in de samenwerking met familie en betrokkenen: “Samenwerken is de grote kracht”, aldus coördinator Pim Jansen. “Het veranderproces is bij ons het herstelproces”, legt Riek Sijbring, verpleegkundig specialist, uit. De verbinding zit ‘m in betere begeleiding en de inzet van niet-professionals in de complexe zorg. Maar ook door betrokkenheid te creëren door de mantelzorg te versterken, “want wie zorgt, praat mee”, en cliënten meer verantwoordelijk te maken: “Je straalt uit hoe je je voelt”. Maak het zorgaanbod aantrekkelijk, luidt het advies. “Ik kom hier niet voor behandeling.” De Brouwerij streeft naar zo min mogelijk klinische opnames: “Met al deze facetten kunnen we de zorg heel efficiënt maken”, concludeert Sijbing. Dat De Brouwerij een uitdaging heeft, weet men ook: “Net als hotels werken wij aan hospitality, maar wij moeten één stap extra zetten door inclusief te denken én doen.”

Laat mensen groeien
“Een dirigent heeft maar één taak, namelijk om van moeten willen te maken. Dat zijn drie ‘werk’woorden op een rij voor het management. Als dat lukt, wordt het van degene die de leiding geeft zelf en werkt het motiverend”, stelt Hans Boom. De professioneel dirigent zorgt voor een klinkende en bewegelijke afsluiting van het FMG-symposium. “Uit mij komt geen geluid, dus moet ik erop vertrouwen dat mensen op mijn aanwijzingen doen en uitvoeren.” Dat het om een gezamenlijk resultaat van een orkest gaat, weet Boom ook. “Het gaat om doel- en taakgericht zijn, want dat betekent dat je vooruit kijkt. Het gaat om motiveren. Je motiveert mensen niet door te straffen, bewaken en afrekenen. Je moet anticiperen, acteren en reageren.” Boom tot slot: “Welke invloed heb ik op mijn medewerkers? Vraag dat jezelf af. Laat mensen groeien. Wordt het Vivaldi of Free jazz?  Aan u de keuze voor bevlogen- en verbondenheid.”