Eerste hotels tekenen schoonmaakcode; oproep OSB aan KHN
Op 14 juni organiseerde de Codecommissie verantwoordelijk marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche een tekensessie. Bijzonder aan deze feestelijke ondertekening was dat de hotelbranche centraal stond. Zes hotel(keten)s en één schoonmaakbedrijf sloten zich aan: Hotel Casa 400, Hotel- & Leisure Groep, Hotel Papendal, KIT Hotel BV, Postillion Hotels Nederland, Princess Hotel Collection en Hotel Cleaning Company. De ondertekening vond plaats bij Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam.
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is een initiatief van OSB (brancheorganisatie van de schoonmaak- en glazenwassersbedrijven), de schoonmaakbedrijven, vakbonden, opdrachtgevers en de rijksoverheid. De code doet een moreel appèl op het gedrag van alle partijen in de keten. Het gaat erom de kwaliteit van de schoonmaak op de kaart te zetten en daar goede afspraken over te maken in plaats van altijd maar willen gaan voor de laagste prijs.
Verantwoord omgaan
OSB roept hotels al langere tijd op om verantwoord met de schoonmaak om te gaan. Schoonmaak is belangrijk in de hotellerie, het is een visitekaartje voor het hotel. Schoonmaakbedrijven kunnen de hotels efficiënt en effectief ondersteunen bij deze taken.
Oproep KHN
Piet Adema, voorzitter OSB: “Het is fantastisch dat deze hotels de Code verantwoordelijk marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche hebben getekend. De code staat voor kwaliteit van het schoonmaakwerk en de uitvoering ervan. OSB vindt het belangrijk dat het gedachtegoed levend blijft en breder verspreid wordt. Deze hotels dragen hier aan bij en zijn onze ambassadeurs. Ik zou graag zien dat de hele hotelbranche zou aansluiten en ik roep de KHN graag op om hierover samen in gesprek te gaan.”