23 juni 2015

Onderzoek Berendsen: schoon toilet stimuleert bedrijfsomzet

Hoe betrokken bent u bij de werkomgeving van uw organisatie? En wanneer heeft u voor het laatst nagedacht over uw toiletvoorzieningen? Berendsen vroeg 2000 medewerkers van bedrijven naar hun ideeën over toilethygiëne. De drie belangrijkste conclusies: twee op de drie medewerkers vermijden het bedrijfstoilet omdat ze het onhygiënisch vinden, 90% is ervan overtuigd dat een schoon toilet een positieve invloed heeft op de werkomgeving en 75% gelooft er heilig in dat een schoon toilet de bedrijfsomzet stimuleert. Er valt dus heel wat te winnen.

Het toilet is het visitekaartje van uw bedrijf, dat is bekend. Maar wist u ook dat een schoner toilet bijdraagt aan een beter werkklimaat? Althans: dat vinden uw medewerkers. Berendsen hield namelijk een online onderzoek onder 2000 personen die werkzaam zijn binnen een organisatie. De resultaten geven inzicht in de gedachten en ideeën van de gemiddelde medewerker over toilethygiëne.

Toiletgedrag
Mensen zijn het meest productief als ze zich op het werk min of meer thuis voelen. Dat lukt beter met een hygiënisch toilet. Europees onderzoek wijst uit dat de helft van de respondenten driemaal per dag de ‘behoefte’ voelt om het toilet te bezoeken. Maar wist u dat 2 op uw 3 collega’s het bedrijfstoilet geheel vermijdt vanwege een onhygiënisch toilet? Dat zal de productie niet opschroeven. Denken ook uw collega’s, want 90% meent dat een hygiënisch toilet de werkomgeving verbetert. Daarnaast is 2 op de 3 respondenten van mening dat het hygiëneniveau van een toiletruimte invloed heeft op het imago van een bedrijf. En helemaal opvallend: 3 op de 4 DMU’s (decision making unit’s) gelooft heilig dat een schoon toilet de verkoop van producten positief beïnvloedt.

Ziektepreventie
Een goede toilethygiëne kan ook ziektes voorkomen. Amerikaanse studies tonen aan dat het gebruik van hand sanitisers het aantal ziektedagen met 20% reduceert! Daarnaast is bewezen dat door begeleiding van licht het gebruik van hand saniziters stijgt. Reden voor Berendsen om enkele jaren geleden te starten met de ontwikkeling van de Berendsen LightGuide. Deze vinding begeleidt gebruikers met behulp van lichtsignalen naar alle hygiënefaciliteiten in het toilet om zo de bedrijfshygiëne te verhogen.

Resultaten
De Berendsen LightGuide stimuleert mensen dus om hygiëneproducten te gebruiken. Nu denken veel mensen dat niet nodig te hebben. Zo zegt 95% van de respondenten áltijd de handen te wassen met zeep. Maar resultaten van de Berendsen LightGuide tonen aan dat slechts de helft van de toiletbezoekers zeep gebruikt. Het gebruik van de Berendsen LightGuide – maar ook het gebruik van alleen een non-touch zeepdispenser – verhoogt dit percentage sterk. 88% van de respondenten geeft sowieso aan non-touch producten als zeer belangrijk te ervaren.

Opvallende weetjes
(1) Liefst 90% van de ondervraagden maakt zich na toiletbezoek zorgen over de geur. Luchtverfrissers kunnen een hoop zorgen voorkomen. (2) Méér dan 65% geloof dat mannen en vrouwen niet dezelfde hygiëne gewoontes hebben. (3) Een kwart van de mannen gebruikt het damestoilet als het herentoilet vies is omdat ze denken dat dat schoner is. (4) 1,5% van de respondenten wast zijn handen nóóit na toiletbezoek; 80% gelukkig altijd. (5) 16% denkt ten onrechte dat een katoenen handdoekrol blijft ronddraaien als deze één keer opgebruikt is. (6) 75% is ontevreden over het hygiëneniveau van tankstations, scholen worden net zo slecht beoordeeld. Over het hygiëneniveau van de eigen werkplek is 72% tevreden. (8) Steeds meer mensen hebben behoefte hun handen te desinfecteren. Met name op openbare locaties als bovengenoemd en op plaatsen waar geen water en zeep beschikbaar is. (9) 3 op de 4 gebruikers kijkt eerst of de toiletbril schoon is alvorens plaats te nemen. 31% wil graag een toiletbrilreiniger in gebruik nemen. 75% gebruikt dit wanneer beschikbaar. (10) 60% van de gebruikers gebruikt minder papier als de kwaliteit goed is. Bij een lage papierkwaliteit gaat het verbruik omhoog. (11) Studies van Londen en Helsinki tonen aan dat papieren handdoekjes en katoenen handdoekrollen 90% van de bacteriën op je handen verwijderen. Warme luchtdrogers verhogen het aantal bacteriën tot 480%!

Over het onderzoek
De cijfers uit dit artikel zijn gebaseerd op het online onderzoek dat Berendsen eind 2014 hield onder 2000 op kantoor werkende personen in Nederland, Denemarken, Noorwegen en Zweden.

Over Berendsen
Het in Zaandam gevestigde Berendsen Hygiëne Service is onderdeel van Berendsen bedrijfs- en veiligheidskleding, industrieel absorptiemateriaal, cleanroom-kleding, schoonloopmatten en hygiëneproducten. Berendsen richt zich op bedrijfsoplossingen met een uitgebreid assortiment aan producten en diensten en heeft meer dan 150 jaar ervaring in dienstverlening. Berendsen heeft hoofdkantoren in Arnhem, Bolsward, Ede en Zaandam en daarnaast nog acht Nederlandse vestigingen. Het bedrijf heeft als onderdeel van het beursgenoteerde Berendsen PLC een groot Europees netwerk. 

Meer informatie: www.berendsen.nl

Deel dit artikel

Ook interessant: