26 maart 2015

Column: Gezocht: mede-koplopers in sociaal ondernemen

Ons kapitaal bestaat niet uit ergonomische werkkarren of innovatieve schrobmachines. Ons échte kapitaal zijn de mensen die het moeten doen. Daarom vinden wij sociaal ondernemen de normaalste zaak van de wereld en zit het diep in de CSU-genen. Het is zelfs terug te vinden in onze manier van opleiden. Mag ik een voorbeeld uit eigen keuken geven?

In dit geval ging het om een training, waarbij we districtsmanagers en rayonleiders de juiste keuzes laten maken op het gebied van veranderende klantbehoeften. Op zichzelf een prima onderwerp om een trainingsbureau voor in te schakelen. Dan heb je er als werkgever het minste omkijken naar, niet waar? Ja, maar je laat ook een geweldige kans liggen om mensen nog dichter bij je bedrijf te betrekken. En om zelf informatie van onderuit de organisatie naar boven te halen. In plaats van dat trainingsbureau ging ik daarom zelf met deze groep in gesprek. Medewerkers lieten blijken dat ze het super vonden dat de directie zaken rechtstreeks met hen besprak. We bereiken tegelijkertijd een nog hoger commitment bij medewerkers.

Opleiden staat bij CSU hoog in het vaandel. Het is voor ons ook een manier om medewerkers een ‘stem’ te geven. Ook letterlijk. In de opzet van trainingen stimuleren we die dialoog. Aan elke bijeenkomst nemen mensen uit verschillende niveaus van de organisatie deel, afkomstig uit verschillende districten. Daardoor bevorderen we het uitwisselen van ervaringen en het delen van best practices. Onderdeel van het trainingstraject is een praktijkopdracht, tussen de bijeenkomsten door. Deelnemers moeten er tijdens de volgende bijeenkomst iets over vertellen. Ook dat is weer een leer- en bespreekmoment voor de hele groep. Tussendoor nodigen we iedereen van harte uit om zaken met ons te delen via e-mail. Niet alleen over het onderwerp van de training, maar over van alles wat zij kwijt willen.

Ondernemers hebben er een hekel aan als ze interen op hun kapitaal. Laten we daarom de kapitale waarde van onze mensen meer aandacht geven. Hen voeden met kennis, helpen zich te ontwikkelen, de kans geven gehoord te worden. We zijn er trots op koploper in sociaal ondernemen te zijn. Maar eigenlijk zou die kopgroep nog veel groter mogen zijn. Daar werken we trouwens altijd aan. Zo organiseren we nu al tien jaar lang in november de CSU MeeWerkweek. In die week werken directie, management en al het kantoorpersoneel een dag of dagdeel mee op de werkvloer. Met ingang van 2015 maken we er een landelijk initiatief van met de Nationale Meewerkweek. Elk bedrijf kan meedoen. Zo’n kans om sociaal te ondernemen laat u toch niet liggen?

Gertjan van der Hoek,
statutair directeur van CSU

Deel dit artikel

Ook interessant: