BVP-trajecten wijzen Hago uit als beste dienstverlener
Op 1 mei is Hago gestart bij onderwijsinstelling Rijn IJssel. Eerder al – op 1 maart – startte Hago bij VeiligheidsRegio Limburg-Noord (VRLN) en Gemeente Gennep. Beide samenwerkingen zijn de uitkomst van een Best Value Procurementtraject (BVP), waarin Hago als beste partij naar voren kwam.
BVP is een steeds vaker terugkerende methode om bij aanbestedingen de beste prijs-kwaliteitverhouding boven tafel te krijgen. Opdrachtgevers leggen hun eigen doelstellingen voor aan leveranciers en vragen hen middels dominante prestatie-informatie, een risico- en kansendossier aan te geven hoe zij die doelstelling gaan behalen. BVP geeft de leverancier de ruimte om zijn expertise te laten zien, zich te onderscheiden en optimaal aan te sluiten bij de probleemstelling of doelstellingen van de opdrachtgever. Daarmee ligt het vakmanschap weer bij de vakman. En dat juicht Hago als voorvechter van vakmanschap van harte toe.
Doelstelling: tevreden gebruikers
Sander de Winkel, salesmanager Hago over de uitdaging die Hago bij Rijn IJssel voorgelegd krijgt: “Rijn IJssel legde ons als doelstelling 85% tevreden gebruikers voor. Voor het behalen van die doelstelling lever je in een BVP-traject een plan van aanpak aan, gebaseerd op je eigen visie en expertise. Bij Rijn IJssel hebben we ingezet op dagschoonmaak, omdat we ervan overtuigd zijn dat zichtbaarheid van de schoonmakers de beleving en de kwaliteit verbetert. Ook hebben we een flexibel team servicekrachten ingezet dat over een aantal locaties heen opereert. Zij zijn inzetbaar bij calamiteiten of bijvoorbeeld geplande pieken, zoals open dagen. Op die manier zijn we in staat flexibel mee te bewegen met de dynamiek van de school. De kern van ons flexibele serviceteam bestaat overigens uit krachten van sociale werkplaats Presikhaaf Bedrijven. De inzet van SW-krachten was een voorwaarde van Rijn IJssel en in deze constructie komen deze krachten ontzettend sterk tot hun recht.”
Verantwoordelijkheid bij de vakman
Zowel Rijn IJssel als VRLN besteedden aan via BVP. Met name bij VRLN was het interview dat de aanbestedende partij in een BVP-traject houdt met de operationeel verantwoordelijken voor het aanstaande contract van grote waarde. Commercieel manager Jan Hulsebos, die betrokken was bij het traject rondom VRLN: “Voor opdrachtgevers is het prettig om al kennis te maken met de operationele mensen op het contract. De gesprekken geven hen het vertrouwen dat het aanbod dat wij op papier doen, in de praktijk ook écht gerealiseerd wordt. En aangezien onze operationele mensen de echte vakmensen zijn, vind ik het sterk dat zij al vooraan in het traject betrokken worden. Zowel door onszelf als door de opdrachtgever.”
Ken je klant
De Winkel benadrukt dat de belangrijkste voorwaarde voor succes in een BVP-traject is dat je je (toekomstige) opdrachtgever goed kent. “Alleen als je de vraag goed begrijpt, verwachtingen goed kunt inschatten en weet welke kwaliteit gevraagd wordt, dan kun je een goed plan van aanpak indienen dat aansluit bij de wensen en behoeften van de opdrachtgever.”