13 februari 2017

Beste Ambassadeur Code Stichting Nelis: “Samen het verschil maken tussen succes of uitval”

“Utrechters met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen werkervaring op doen bij JCDecaux, dat samenwerkt met Stichting Nelis. En met succes: de eerste trainees ontvangen hun certificaat.” Met trots werd dit medio januari aangekondigd. Enkele dagen later stond de ambassadeur voor ‘jongeren met een krasje’ Ian Smeyers, initiator en directeur van Stichting Nelis, op het podium van de Best Practice Award-verkiezing. Smeyers ontving de oorkonde voor Beste Ambassadeur van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag 2016. “Het is een prachtige blijk van waardering, die bedrijven stof tot nadenken geeft hoe zij samen met Stichting Nelis inhoud en invulling aan hun social return kunnen geven.” 

Wie de 6-jarige Stichting Nelis nog niet kent en het slagen van meer dan 300 jongeren in glasbewassing en schoonmaak heeft gemist, deze korte introductie: Stichting Nelis verzorgt werkgelegenheidsprojecten voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat kan zijn in de glazenwasserij, schoonmaak, maar ook in specialistische reiniging.Beste Ambassadeur Code 2016 - Stichting Nelis - foto Schoonmaakjournaal

Samen MVO-doelen invullen
“Stadsmeubilairbedrijf en Buitenreclame-exploitant JCDecaux is hier een voorbeeld van. Het is een grote werkgever die zijn nek uitsteekt. Recent hebben we samen invulling gegeven aan de MVO-doelstellingen van JCDecaux. Stichting Nelis zet zich in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden, te coachen en te bemiddelen naar werkgevers voor stages en uiteindelijk een baan”, legt Ian Smeyers uit.

Aanpak JCDecaux
levert al meer dan 50 jaar in steden onder meer kosteloos abri’s en bijbehorend onderhoud. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf het recht de beschikbare reclameruimte te exploiteren. Met dit publiek-private ruilconcept biedt JCDecaux diverse producten en diensten in de publieke ruimte. Kwaliteit voert daarbij de boventoon, schoonmaak en onderhoud spelen daarin een essentiële rol.

Succes of uitval
Ian Smeyers vervolgt: “Voor een stichting als Nelis is het van cruciaal belang dat toonaangevende bedrijven aanhaken om de werkloosheid te bestrijden. Met JCDecaux hebben we een partner gevonden, die een belangrijk onderdeel van onze opleiding helpt te faciliteren. Het traineeship zorgt ervoor dat de kandidaten naast hun opleiding relevante werkervaring opdoen en gecoacht worden op vaardigheden voor we hen aan werk helpen. Deze ervaringsplekken maken het verschil tussen succes of uitval. JCDecaux doet dit niet alleen om Nelis te helpen, maar neemt zo ook maatschappelijke verantwoordelijkheid in de gemeente Utrecht. Een voorbeeld voor veel andere bedrijven die zich afvragen wat ze kunnen doen op het gebied van een inclusieve arbeidsmarkt.”

Uitdaging
“Eerlijk is eerlijk, in de schoonmaaksector missen we de steun van een landelijke speler. We worden vaak bij aanbestedingen ingezet om aan de social return-eis te voldoen, maar een concrete invulling van een samenwerking blijft uit. Dat is jammer en past niet in de MVO-principes van bedrijven, groot en klein. Nelis wordt zelfs in aanbestedingstrajecten  ‘gebruikt’ door bedrijven die we niet eens kennen of ons naderhand bij de invulling pas erkennen. Dat is toch bijzonder? Waar is het moreel besef? Ik daag die bedrijven dan ook graag uit om werkgevers als JCDecaux op te volgen om samen met onze stichting een succesvolle invulling aan SROI te geven. Dat zou de perfecte bevestiging van onze oorkonde van Beste Ambassadeur Code Verantwoordelijk Marktgedrag zijn. Al met al ben ik benieuwd hoe de OSB, RAS en branchegenoten denken hoe aan dit ambassadeurschap invulling moet worden gegeven, zodat de oorkonde ook echt betekenis heeft.”

Op de foto de Utrechters Mengesteab Debesay Kiflemariam, Hiwa Najmalddin, Mark Landveld, Souaïbou Ousman Adama. Na hun succesvol doorlopen traineeship bij JCDecaux deden zij werkervaring op en hebben ze met een kersvers certificaat op zak betere kansen op de arbeidsmarkt.

 

Deel dit artikel

Ook interessant: