7 november 2014

FacilityApps workshop Google Glass en Smart Watch: “De toekomst is nu”

Het bezoek van Dirk Tuip en Jaap van der Spek – directie van FacilityApps uit Purmerend – aan Silicon Valley, deze zomer, bracht hen op het idee om in oktober tweemaal de workshop Google Glass & Smart Watch te organiseren. Voor schoonmaakbedrijven, facility managers, klanten en relaties. Want Tuip en Van der Spek hadden een boodschap, verwijzend naar de ‘bemanning’ van Silicon Valley: “Zij willen de wereld veranderen. De wereld van morgen, want daar ligt de toekomst. ” En die toekomst ligt heel dichtbij…

Toen de eerste mobiele telefoon begin jaren negentig zijn intrede deed, dachten velen: “Ver van m’n bed show. Het zal zo’n vaart niet lopen”. Nu is de smartphone niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken en is het aantal ‘mobielloze’ mensen op één hand te tellen. Dirk Tuip en Jaap van der Spek zijn ervan overtuigd, dat dit ook gaat gelden voor ‘wearables’ als Google Glass en smart watches. “It’s early morning on the web. De toekomst is nu”. Dat wearables een vlucht gaan nemen, daarin staan de FacilityApps-mannen niet alleen, maken we op uit de reacties en bijdragen van deelnemers aan de tweede workshop Google Glass & Smart Watch.  Voor die gelegenheid was de werklocatie van FacilityApps in Purmerend ‘hernoemd’ tot Purmer Valley.

Softwarespecialist en innovator
FacilityApps is onderdeel van user.nl en richt zich op twee activiteiten: (1) Searchuser, meer klanten via internet en (2) FacilityApps, een compleet en modulair opgebouwd app-platform voor branches als schoonmaak, groenonderhoud, bouw en smartbuilding. In de schoonmaaksector is FacilityApps vooral bekend door de vooruitstrevende apps, die het team speciaal bouwt voor facilitaire en dienstverlenende bedrijven en waarin efficiëntie en moderne technieken samenkomen.

Dat de wereld in rap tempo verandert en dat internet in het algemeen en sociale media in het bijzonder daarop een grote invloed hebben, illustreerde Van der Spek: “Eén dag op Facebook geeft meer informatie, dan maanden onderzoek 40 jaar geleden opleverden”. Een ander opvallend feit: 3D printing. “Als je je bedenkt, dat er nu al organen en oren, maar ook huizen met een 3D printer kunnen worden geproduceerd, dan kun je verwachten dat 3D printing een enorme impact zal hebben op onze maatschappij.” Van der Spek verwacht de grote opmars binnen vijf jaar.

Blik op toekomst
Ook Google Glass biedt tal van mogelijkheden. De ‘bril’ is nog uitsluitend in de Verenigde Staten verkrijgbaar. Dat het Nederlandse FacilityApps deze Glass in bezit heeft en dat Tuip ‘m tijdens de workshop op had, is dan ook bijzonder. “Het went snel”, volgens hem. “Ik heb de bril zelfs al met sporten op gehad.”

Hoe werkt Google Glass? De Glass is gebaseerd op een projector, met onder meer een camera voor video en foto, een prism, CPU en microfoon (waarmee je instructies als ‘make picture’ kunt geven). De Google Glass kost een slordige $1.800, terwijl smart watches al vanaf $100 te koop zijn en door zo’n tien fabrikanten op de markt zijn gebracht. “De smart watch is het verlengstuk van de smartphone”, vatte Tuip samen.

Verschuiving werkveld
Het werkveld verschuift door wearables als Google Glass en smart watch, zo illustreerde de FacilityApps-mannen ook in verschillende industrieën, zoals een autofabriek, magazijn en politie en brandweer.

De vertaling hiervan naar de schoonmaak bracht een van de werkgroepen in het workshoponderdeel Out of the box tot enkele briljante en bruikbare ideeën, namens de groep verwoord door Paul Harleman van Vileda Professional. “Als een schoonmaker met Google Glass op een vlek ziet, wordt hij/zij direct geadviseerd over reiniging.” Een ander voorbeeld: “Een schoonmaker komt bij een marmeren tafelblad en krijgt via zijn/haar Google Glass de melding met welke reinigingsmiddelen dit blad niet mag worden schoongemaakt en met welke wel”, aldus Harleman.  Deze werkgroep zag ook mogelijkheden met Google Glass learning on the spot, en zoals een goed Vileda-man betaamt, opperde Harleman ook: “Met de Google Glass kun je voorzien in een volgsysteem voor een werkwagen, die de schoonmaker automatisch volgt”.

Juridische dilemma’s
Een andere werkgroep sprak de niet onterechte angst voor wearables en alle ict- en internetontwikkelingen uit: “Je hoeft niet meer zelf na te denken. We moeten geen blinde robots worden. Een Google Glass moet een toegevoegde waarde hebben.” Dat in het gebruik van wearables een groot gevaar schuilt, deed gastspreker Walter van Holst van Mitopcs uit de doeken. Mitopics is een onafhankelijk IT-adviesbureau, dat bedrijven ook adviseert en ondersteunt in juridische zaken. Want waar ligt de grens van het toelaatbare in het licht van Wet bescherming Persoonsgegevens als Google Glass foto’s en video-opnamen maakt van mensen en zaken, zonder dat dit zicht- en hoorbaar is. “In Amerika loopt een discussie over geluid tijdens het maken van foto’s”, vertelde Van Holst. Hij noemde ook een ander voorbeeld, namelijk als een schoonmaker met Glass op (commercieel) vertrouwelijke zaken tijdens het schoonmaken van een kantoor ziet. “Daar waar een mens ‘slechts’ waarneemt, registreren wearables. Voor je het weet, ligt de informatie buiten.”

Stof tot nadenken
Kortom, wearables bieden heel veel mogelijkheden. Maar ook uitdagingen. Of zoals Tuip het ter afsluiting van de workshop concludeerde: “Er is genoeg stof tot nadenken”.

De workshop nazien in film kan op het Schoonmaakjournaal-YouTubekanaal

 

Deel dit artikel

Ook interessant: