21 oktober 2013

Hago Zorg symposium Prestatie-inkoop: “Erken de expertrol van de leverancier”

Op 3 oktober organiseerde Hago Zorg het symposium Innovatief Aanbesteden. In het GelreDome in Arnhem werden relaties van Hago Zorg bijgepraat over het thema Prestatie-inkoop. Prominente sprekers deelden tijdens interactieve workshops hun kennis en ervaringen op het gebied van prestatie-inkoop vanuit diverse vakgebieden.

Volgens Jan Jans, manager facilitair bedrijf van zorgorganisatie Beweging 3.0 in Amersfoort, moet er meer oog komen voor de beleving van klanten. “‘Als we onze klanten vragen waar ze waarde aan hechten, dan komt het woord ‘zorg’ daar niet in voor. Zij vinden het belangrijk dat er leuke activiteiten georganiseerd worden waar ze aan kunnen deelnemen, dat er een heerlijke maaltijd voor ze klaarstaat en dat ze een schone kamer hebben.” Aan interactie was tijdens deze workshop geen gebrek. Op de vraag hoe Beweging 3.0 omgaat met de opkomende veranderingen in de zorg, antwoordde Jans: “Wij kiezen voor flexibiliteit. Op deze manier kunnen we inspelen op veranderingen. De visie die wij hebben op de toekomst wordt volledig door Hago Zorg gedeeld. Mede daarom hebben wij gekozen voor een samenwerking met deze partij!”

Leverancier wordt expert
“Dikke boekwerken met een gedetailleerd verhaal waarin de leverancier van facilitaire dienstverlening minutieus wordt verteld hoe zij moet schoonmaken. Daar wilden we vanaf. Als je brood koopt bij de bakker, ga je hem toch ook niet vertellen hoe hij dat brood moet bakken?” Volgens Marcel Vermeulen (unithoofd regie contracten) en Jeroen Veenendaal (inkoopmanager) van het Erasmus MC is het belangrijk de expertrol van de leverancier te erkennen en de mogelijkheid te geven zijn expertise te delen. Erasmus MC koos voor een aanbestedingsmethode, waarin de toegevoegde waarde van schoonmaak centraal staat. Door budgetten vast te zetten, is focus gelegd op het verkrijgen van een technisch en hygiënisch schoon ziekenhuis en maximale patiënt- en medewerkerstevredenheid.

Geen angst of moeite
Guido Koreman, betrokken bij de introductie van het best value procurement (BVP) gedachtegoed in Nederland, hield een presentatie over de beginselen en principes van BVP. Zelfverzekerd hield hij een duidelijk verhaal en beantwoorde diverse, soms kritische, vragen. In de afgelopen vijf jaar heeft Koreman zestien projecten, van de honderden die er inmiddels zijn geïnitieerd, begeleid op basis van BVP. Deze projecten hebben een geschatte totale inkoopomzet van € 2 miljard. Een mooi bedrag, maar volgens Koreman is er nog veel te halen.

Koreman: “BVP geeft leveranciers de mogelijkheid zich te onderscheiden van de rest. Feit is dat een echte vakman geen moeite of angst heeft om te vertellen hoe hij een project wil gaan aanpakken. De invulling van de dienstverlening is hiermee leidend, niet de prijs. Een inkoper kan nu kiezen voor de leverancier die het best past bij het project.”

Margot van Leijen, commercieel directeur van Hago Zorg, tot besluit: “Door niet meer te focussen op de laagste prijs, maar juist op de expertise van de partijen, zal de kwaliteit van de dienstverlening uiteindelijk omhoog gaan. Hago Zorg gelooft daarom dat deze manier van aanbesteden de toekomst heeft. Op die manier kan immers de meeste waarde gecreëerd worden, zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant: