McDonald’s kiest Katrin om veilige handhygiëne
In een tijd van korte lunchpauzes en een hectisch zakenleven is steeds minder ruimte voor traditionele eetgewoonten. Omdat ook een kort restaurantbezoek een optimale beleving moet zijn, werkt McDonald’s continue aan haar klanttevredenheid en een hogere kwaliteitstandaard en optimale productkwaliteit. Dit streven uit zich niet alleen in voedsel en dranken, maar ook in het interieur, de schoonmaak en in handhygiëne, zo blijkt uit deze Franse best practice.
McDonald’s Corporation is wereldwijd de grootste restaurantketen met meer dan 34.000 restaurants in 119 landen. Meer dan 70% van de McDonald’s restaurants wereldwijd is eigendom van lokale zelfstandige ondernemers (franchisenemers). In Nederland vestigde McDonald zich veertig jaar geleden.
Beleving
In 2013 introduceerde McDonald’s het Made for you-concept, als eerste in het Franse Villeneuve-sur-Lot. Inmiddels draaien er 80 restaurants volgens dit concept. “We vallen onder de categorie fast food, maar klanten moeten ook hier een fantastische tijd hebben. Beleving, net zoals ze dat in een traditionele restaurant het geval is. Made for you betekent dat iedereen een verse, individueel bereide maaltijd krijgt. Dat bevordert de beleving”, legt Sébastien Feuerlé, manager van het McDonald’s restaurant in Villeneuve-sur-Lot uit.
Een ander aspect van het Made for you-concept is het interieur van de McDonald’s restaurants: een gevoel van ‘well being’. Maar Made for you vertaalt zich ook in kleine details, zoals de servetdispenser die, net als op een hotelreceptie, op de counter staat.
Aandacht voor handhygiëne
Hygiëne is een groot goed in food-omgevingen, zo ook voor McDonald’s. Dus wordt elke morgen, voordat het restaurant opent, het gehele eetgedeelte gereinigd door een team met eigen medewerkers. Een ander aspect: als klanten vertrekken, wordt telkens het tafelblad schoongemaakt.
Verder wordt het keukengedeelte gemonitord en gecontroleerd. Bedrijven in het proces van eten bereiden, moeten strikte hygiënestandaards opvolgen. Dat geldt natuurlijk ook voor McDonald’s. De inspectie van het interieur hoort daar ook bij. Restaurantmanager Kelly Havet: “We kennen hier persoonlijke aandacht toe aan handhygiëne van onze medewerkers. We zijn ons bewust van het probleem van het risico op infecties en besmettingen, die kunnen worden overgedragen via de handen.”
Studies
“We eisen van onze medewerkers optimale handhygiëne, dan moeten we hen ook voorzien van de beste apparatuur om dit te kunnen realiseren”, vervolgt Havet. Mede op basis van onderzoeken door de University of Westminster en TÜV Rheinland bestudeerde McDonald’s uiterst nauwkeurig het handen drogen. Genoemde studies wezen uit dat, in vergelijking met katoenen handdoeken en luchtdrogers, papier de meeste bacteriën opnemen.
“Als gecertificeerd leverancier is Metsä Tissue verheugd over de beslissing van McDonald’s om voor papier te kiezen, gebaseerd op kwaliteitscriteria op economisch, ecologische en duurzame bases”, reageert Jerome Colombini, salesmanager Metsä Tissue in Frankrijk.
Beslissingscriteria
Om een optimale handhygiëne te bereiken, is handdroging belangrijker dan handen wassen. Iedere vorm van vocht dat op de handen achterblijft, is ideaal voor kiemen en bacteriën. McDonalds koos voor 2-laags tissuepapier van Katrin, geproduceerd van 50% cellulose en 50% recycled papier. Door de speciale compositie neemt het handdoekje van Katrin meer dan vijf keer zijn eigen volume aan water op oftewel een waterabsorptie van meer dan 500%. Het papieren handdoekje is in staat snel en efficiënt alle vocht op de handen op te nemen.
Het tissuepapier van Katrin, dat aan alle HACCP normen voldoet, kenmerkt zich door haar extreme sterkte, waardoor het handdoekje niet afscheurt als de gebruiker ze uit de dispensers haalt. Het volgende handdoekje steekt 2 à 3 centimeter uit de dispenser, waardoor handcontact met de dispenser en daardoor besmetting wordt voorkomen. Het Katrin papieren handdoekenassortiment is gecertificeerd door de Fresenius Institute. Dit feit bevestigt dat deze handdoekjes ook veilig kunnen worden gebruikt wanneer er direct contact is met voedsel.
Conclusie
Om een optimale handhygiëne te bereiken, gaan goede producten en het trainen en de bewustwording van medewerkers hand in hand.