Wie is jouw Nelis? Sociaalste glazenwassersbedrijf start crowdfunding campagne

april 21, 2017 in Sociaal ondernemen

Stichting Nelis - beeldmerk 2013Met de campagne Wie is jouw Nelis? roept Nelis de hulp in van bedrijven en particulieren. Het sociaalste glazenwassersbedrijf van Den Haag wil namelijk de komende jaren nog meer jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk krijgen, namelijk tenminste 300 jongeren.

De crowdfunding-campagne werd officieel gelanceerd tijdens een feestelijk kick-off-event op een bijzondere datum: 21 april. Dat is namelijk de verjaardag van ‘opa Nelis’ – de zingende glazenwasser die jongeren uit de Schilderswijk onder zijn hoede nam – én van zijn kleinzoon Ian Smeyers.

Koekeloerders
Laatstgenoemde staat bijna een eeuw na oprichting aan het roer van het familiebedrijf en is er de voorbije jaren met zijn Stichting Nelis in geslaagd 250 ‘Koekeloerders’ aan het werk te helpen in de schoonmaakbranche. Ian: “Koekeloeren betekent zoveel als werkloos voor zich uit turen. We vinden dat er te veel mensen zijn, die onnodig lang langs de kant van de arbeidsmarkt staan en willen hen de kans geven te bewijzen wat ze werkelijk waard zijn. We hebben dat zes jaar gedaan met de stichting, maar deze tijd vraagt om een zakelijkere aanpak. Daarom gaan we samen met HydraGroup door als één social cleaning company.

Campagne
Voor de campagne staat de vraag Wie is jouw Nelis? centraal. Ian: “Iedereen heeft op enig moment in zijn leven wel een Nelis nodig gehad: iemand die je aan de hand nam en tegelijkertijd een schop onder je kont gaf. Maar bovenal iemand die het beste met je voor heeft. Wij willen laten zien dat je als (schoonmaak)bedrijf zo’n rol kunt spelen en van betekenis kunt zijn voor je omgeving”.

Donateurs gezocht
Via verschillende kanalen en met een kekke eigen kledinglijn, zal Nelis zijn stinkende best doen om in totaal € 60.000 bij elkaar te krijgen om de overgang van stichting naar bedrijf te kunnen financieren en daarmee 300 jongeren aan het werk te krijgen in de schoonmaaksector. Donateurs krijgen afhankelijk van de hoogte van hun bijdrage een passende tegenprestatie. Zo biedt Nelis onder andere Nelis-baseballcaps, een opfrisbeurt voor een ‘Viespeuk’ naar keuze, een plek op het Raam van Zeem en een bezoek van het Car-Wash-Team dat alle auto’s voor de deur eens even goed schoonmaakt. Ian: “Voor ons is dit pas het begin. Het liefst helpen we over een paar jaar in heel Nederland ‘koekeloerders’ van de bank, aan de bak”.

Meer informatie: www.nelis.company