11 april 2017

Column: Don Quichote, vocht hij echt tegen windmolens?

In de afgelopen 7 jaren ben ik met enige regelmaat een Don Quichote genoemd. Moet ik me dat nu aantrekken of moet ik dat als een compliment zien? Ik zie het als een compliment, en ik zal u ook uitleggen waarom.

Ruim 7 jaar geleden begonnen we met Carling Opleidingen, omdat wij vonden dat opleiden in onze branche anders kon en zelfs moest. Met een behoorlijke dosis hoon werd ik regelmatig Don Quichote genoemd, omdat ik iets wilde veranderen dat in de ogen van het establishment al 35 jaar prima zou functioneren. Zie waar we nu met Carling Opleidingen gekomen zijn, want de markt was het schijnbaar met Don Quichote eens.

Zo’n 3 jaar geleden introduceerden wij een aantal competentietrainingen, die toegespitst waren op het middenkader. Ik was toen ook al van mening dat de rol van de leidinggevende veel sterker veranderd was, dan de eisen die we aan hun competenties stelden veranderd waren. Daarmee maakten we als branche hun werk onevenredig zwaar. Weer was ik Don Quichote, omdat deze trainingen geld kosten en geen vergoedingsregeling kenden. Die trainingen vormen nu een stevige basis en worden nu branche breed vormgegeven en geformaliseerd, omdat de noodzaak er weldegelijk is.

Schrijf ik dit om mijn gelijk te halen? Nee hoor, ik hoef van niemand gelijk te krijgen. Ik doe iets omdat ik er volledig achter sta. En omdat ik overtuigd ben van het nut, maar vooral omdat ik het zelf wil.

Zo’n 2 jaar geleden begon ik met het ter discussie stellen van ons huidige systeem van kwaliteitsmeting en bewaking. Ik heb in een select besloten gezelschap mijn visie gegeven op de hiaten in de huidige gang van zaken en werkwijze als het gaat om bewaken en meten van kwaliteit. Toen ik mijn visie gaf op de wijze waarop ik vind dat we met kwaliteitsbewaking en kwaliteitsmanagement moeten omgaan en wat er zou moeten veranderen werd ik wederom, door enkele mensen uit het establishment, recht in mijn gezicht een Don Quichote genoemd. Was Don Quichote nu echt een man die tegen windmolens vocht en ik dus ook?

 We leven in een snel veranderende tijd, waarin we de rammelende concepten van de oude economie op zijn kop aan het zetten zijn. De energieke samenleving zit vol met mensen die hun strijdros zadelen en initiatief nemen. Zij kijken niet als makke schapen toe, maar gaan steeds verder in het leveren van een verregaande bijdrage aan de transitie die we als samenleving maken naar een nieuw tijdperk. Voor diegenen die vast willen houden aan het bestaande, valt het misschien nog niet op. Zij zien de initiatiefnemers nog als mensen die een klap van de molenwiek hebben gehad, als een Don Quichote dus. Maar met nieuwkomers als Airbnb en Uber is het niet de vraag of onze branche structureel gaat veranderen, maar wanneer dat gebeurt.

Om met Rotmans te spreken: “We leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar in een verandering van tijdperk”. Het is hopeloos om hiertegen strijd te leveren. Je kunt het proberen te vertragen, maar de verandering komt er uiteindelijk toch.

In een verandering van tijdperk proberen enkelen, die baat en belang hebben bij de bestaande situatie, een ontmoedigingsbeleid te voeren tegen de Don Quichotes van deze tijd. Als we nu maar vaak genoeg zeggen dat hij niet spoort en dat het kansloos is, dan zal het wel stilvallen moet de gedachte zijn. Dan heb ik voor diegenen toch slecht nieuws in deze column: het valt namelijk niet stil!

De afgelopen 2 jaar zijn we met een team van 7 vakmensen uit de diverse disciplines uit de branche druk geweest om te alternatief (LOSK-QMS) voor het huidige meten vorm te geven. Weer even terug naar het nu.

Met de introductie van het LOSK-QMS, het kwaliteitsmanagementsysteem van stichting LOSK, en de overweldigende reacties erop is maar weer eens bewezen. Je gaat die veranderingen niet tegenhouden, dat is vechten tegen windmolens. Die weerstand geeft mij alleen maar meer energie en dadendrang. Het gaat niet meer om meten om te kunnen oordelen of straffen, het gaat om meten van processen en het resultaat ervan. En dus om resultaat te verbeteren als partners in business! Dat is dus ook de doelstelling geweest bij te ontwerp van LOSK-QMS. Het heet ook een kwaliteitmanagementsysteem en geen ‘gewoon’ meetsysteem.

Laat sommige mensen mij dan gerust maar Don Quichote noemen; zij vechten uiteindelijk tegen een onstuitbaar veranderende wereld, economie en maatschappij met nieuwe normen en spelregels. Uiteindelijk zijn zij op den duur de Don Quichotes in deze veranderende wereld!

Gerard Spoor,
directeur Carling Opleiding
initiator en voorzitter stichting LOSK: Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit

Gerelateerd artikel: interview met Gerard Spoor over LOSK: “We gaan de strijd aan met traditioneel meten”

Deel dit artikel

Ook interessant: