Blog: Neemt in 2037 de laatste schoonmaker afscheid?

mei 19, 2017 in Columns, Robotisering

Jacqueline Bakker - GomOver een jaartje of twintig moet u het op deze plek doen met een gerobotiseerd stukje tekst. Schoonmaakbedrijven hebben in 2037 geen mensen meer in dienst. Ook ik ben dan vermoedelijk m’n baan kwijt. Die voorspelling heeft u niet van mij, maar van futuroloog Yuri van Geest. Van hem komt de bewering dat de oprukkende technologie 80% van de banen gaat beïnvloeden. In onze sector zou de mens zelfs compleet overbodig gaan worden.

Prikkelende stellingen. Maar we zien zelf hoeveel invloed technologie heeft op het schoonmaakvak. Op ons relatie-event in maart vond 17% van de aanwezige professionals dat schoonmaken in de toekomst zonder mensen kan; 72% schatte dat het met de helft van de mensen zou kunnen.

Dat aantal loopt terug door innovatie. Dan hoeven we niet alleen te denken aan slimme robot-schrobzuigmachines, die we al inzetten. Met bijvoorbeeld nanotechnologie breng je een coating op oppervlakten aan, waardoor bacteriën minder kans krijgen. Nu al lopen schoonmakers rond met een app, die hen seint wanneer het toilet voor de 200e keer is gebruikt. Tijd voor een reinigingsrondje. En er komt nog veel meer aan.

Maar helemáál geen mensen meer? Niet al het werk kan worden ge-outsourced naar technologie. Al gaat de rol van de typische schoonmaker wel veranderen. Of die is eigenlijk al sterk veranderd .Ik zag het vorig jaar, toen ik tijdens een meewerkdag meeliep met schoonmaakcollega Monique. Dan merk je pas goed dat ‘mens’ en ‘technologie’ niet zonder elkaar kunnen. En hoeveel invloed die mens heeft op de beleving van schoonmaak. Die dag draaide ik mee in een revalidatiecentrum. Monique kende er alle bewoners bij naam. Ze zei iedereen ook gedag. Dat zie ik die schoonmaakrobot nog niet 1-2-3 doen.

Goed schoonmaken is als een tango tussen ‘mens’ en ‘techniek’. Een samenspel waarin het heel nauw luistert. Want net zoals je bij een tango waar je een volger en een leider hebt, zijn die er in schoonmaak ook. De mens blijft leidend voor optimale klanttevredenheid, machines en andere techniek ondersteunen. Ik denk dat dáár de belangrijkste uitdaging ligt voor de komende 20 jaar: technologie de mens optimaal laten faciliteren in die leidende rol.

Sorry, Yuri…

Jacqueline Bakker,
commercieel directeur bij Gom Schoonhouden

Gerelateerd artikel: Gom FM Future-event: “Er wacht ons een tsunami aan innovaties”