FacilityApps pionier in open systemen: “Slimme data een echte verandering voor schoonmaak”

juni 20, 2016 in Bedrijven aan het woord, Smart Cleaning

FacilityApps - Dirk Tuip“Jaren geleden waren wij de eerste met een app in de schoonmaakbranche. Nu zijn we de eerste die Internet of Things en sensortoepassingen open aanbieden.” Dirk Tuip van FacilityApps gelooft niet in gesloten systemen. “Het grote probleem is dat iedereen zijn eigen systeem ontwikkelt en de data bij zichzelf houdt.” Volgens Tuip moet de branche meer samenwerken.

Met een open toepassing kan iedereen werken, zowel schoonmaakbedrijven als facility managers”, zegt Tuip. “Zonder dat zij vastzitten aan een leverancier. Elke leverancier van schoonmaakartikelen en -machines werkt aan digitale innovaties – oftewel Internet of Things. Ons platform maakt het mogelijk om de data van al deze bronnen te koppelen.” Een nieuwe dimensie aan resultaatgericht schoonmaken, vindt Tuip. “Deze slimme data betekenen een werkelijke verandering in de manier waarop schoonmaak is georganiseerd. Het is de nieuwe manier om als schoonmaakbedrijf te groeien.”Evidence Based Cleaning internet of things

Evidence based cleaning
FacilityApps biedt van oorsprong software en apps voor planning, kwaliteitsmetingen (DKS en belevingsmetingen), logboek, ID-controle en klachtenafhandeling. “Deze producten verdwijnen niet, maar ze gaan vooral over de papierwinkel”, merkt Tuip op. “Smart Cleaning is veel meer. Wij noemen dit evidence based cleaning.”

Het schoonmaakbedrijf krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke ruimten door hoeveel personen is gebruikt. De schoonmaker ontvangt real-time informatie over een taak. En de klant ziet waar welke taken zijn uitgevoerd binnen de beschikbare tijd, en kan bijsturen.

Kwaliteit
Tuip: “De klant krijgt steeds meer informatie. Er ontstaat een gezonde discussie en een ander soort samenwerking. Daar hoort wel bij dat elke schoonmaker standaard een smartphone heeft. En toch zie ik dat nog maar weinig.”

Gevolg is dat het schoonmaakprogramma en het bestek als vaststaand model deels verdwijnt. “Schoonmaken is een proces, het is dynamisch – je kunt het continu bijstellen. Onder invloed van het weer of door een evenement ontstaan andere bezoekersstromen. Hoe meer je het systeem laat werken, hoe meer je gaat zien wat je klant daadwerkelijk wil. De kwaliteitsnorm gaat omhoog.”

Privacy vs. 100% transparantie
Tuip voorspelt voor de nabije toekomst 100% transparantie. “Die hele discussie over ureninzet, hoe laat de schoonmaker aanwezig moet zijn, hoe laat hij vertrok, wat hij heeft gedaan; alles wordt transparant. Dat kun je zien als controle en aantasting van privacy, maar je kunt het ook positief benaderen en inzetten voor veiligheid. Ook krijgt een manager snel inzicht in hoe het met iemand gaat. Hoe dan ook, het gaat gebeuren. De it-revolutie brengt het teweeg.’

Begeleiden
Systemen worden zelfs zo intelligent, zij nemen de rol van leidinggevende straks over, voorspelt Tuip. Hij ziet een rol voor zijn bedrijf weggelegd om bedrijven hierin te begeleiden. “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ik hoop dat bedrijven hun eigen belang wat meer kunnen loslaten en kunnen denken in win-win. Gelukkig heb ik tijdens ISSA/INTERCLEAN gemerkt dat bedrijven steeds meer open staan voor samenwerking.”

Toekomst: zelfregulerend
“We denken dat we het over de toekomst hebben maar de toekomst is nu”, besluit Tuip. “Wij bieden daar oplossingen voor. In de toekomst worden systemen zelfregulerend en echt slim en voorspellend. Waar dreig je als schoonmaakbedrijf een onvoldoende te scoren, bijvoorbeeld door onjuiste techniek of slechte instructie? Welke teams blijven het goed doen en waar is extra aandacht nodig?’

Gerelateerd artikel: Evidence Based Cleaning met Internet of Things @issainterclean