Daan Schouten (PFS Group) over Leviy: “Investeren is vooruitkomen”

november 1, 2016 in Bedrijven aan het woord, Digitalisering

schoonmaakjournaal-daan-schouten-pfs-group“Als je je medewerker centraal stelt, komt je klant vanzelf centraal te staan”, stelt Daan Schouten, directeur business support van Professional Facility Services Group. Dat dit uitgangspunt enkel voordelen oplevert, bewijst PFS Group – een sterk groeiende facilitaire dienstverlener met Teico, SGA Schoonmaak, Glas & Rein en 1nergiek als gefuseerde partners in business. Toch wil PFS Group het graag klein houden, hoe groot het bedrijf ook wordt. De LEVIY app biedt daarin uitkomst en toekomst.

PFS Group kent een rijke geschiedenis in schoonmaak en facilitaire dienstverlening. Bij elkaar meer dan honderd jaar. Het bedrijf is in 2015 ontstaan uit een fusie van schoonmaakbedrijven Teico Service en SGA Schoonmaak. Daaruit ontstonden glasbewassings- en reinigingsspecialist Glas&Rein en 1nergiek, het schoonmaakbedrijf met een maatschappelijke benadering van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van mensen.

Stevig bedrijf
Onder de tweekoppige directie, met Peter Bleeker als algemeen directeur en Daan Schouten als directeur business support, staat een stevig bedrijf met 750 medewerkers en € 20 miljoen omzet, dat in heel Nederland actief is. “Ik focus me op de achterliggende diensten als P&O, ons bedrijfsbureau, de financiële administratie en de commerciële binnendienst. Deze afdelingen vormen het shared service center: het kennis- en expertisecentrum voor onze mensen in het veld”, legt Schouten uit.

Aansluiting
Schouten herkent en erkent het ‘probleem’ waar menig (schoonmaak)bedrijf dagelijks tegenaan loopt: it-systemen sluiten niet op elkaar aan. “Bij mijn indiensttreding vier jaar geleden, ontdekte ik dat managementinformatie, apps, P&O en facturatiesystemen niet op elkaar aansloten. Dat gaf veel rompslomp. Toen ik met Sebastiaan van der Vinne van LEVIY in contact kwam, bood hij met de LEVIY app de oplossing: compatible, gebruikersvriendelijker, meer functionaliteiten, hogere verbondenheid en connectiviteit met onze klanten en collega’s.”

What’s in it for me?
Mooie woorden, maar wat levert de LEVIY app PFS Group op? “Op meerdere vlakken, levert de app veel waarde”, weet Schouten. “De schoonmakers staan altijd in verbinding met de klant en hun manager, en ze hebben altijd toegang tot persoonlijke zaken als de werkplanning. Maar zij ontvangen bijvoorbeeld ook meldingen over periodiek onderhoud. In de samenwerking met de klant is de app zeker een versterking, want je staat continu met elkaar in verbinding.”

PFS Group is een van de eerste gebruikers van de LEVIY-app en ervaring leert dat klanten en medewerkers actief gebruikmaken van de app. “Als er een technisch mankement wordt gemeld, bijvoorbeeld dat een deurklink kapot is, dan zijn er geen telefoontjes of formulieren meer nodig om deze storing te melden en zo snel mogelijk op te lossen. En als de storing is opgelost, dan wordt dat ook gemeld, eventueel met oorzaak, want daar kunnen we van leren, en een foto. De app maakt dat onze collega’s de oren en ogen van de klant worden.”

Kracht op de werkvloer
“Je moet je altijd afvragen wat je kunt doen om een klant een nóg tevredener gevoel te geven. Natuurlijk vergt het een investering – de grootste zijn de telefoons en tablets. Maar het levert veel meer op, ook op MVO-vlak, denk aan het besparen in papier, en in tijd. Je geeft je medewerkers meer verantwoordelijkheid en verbreding in hun werkzaamheden. Men werkt bewuster en is in staat zelf te handelen op situaties. Kortom, meer kracht op de werkvloer. En als je je medewerker centraal stelt, komt je klant vanzelf centraal te staan.”