Digitale verleiding: hoe Hygienepapier.nl naar de top klimt
Wat is de manier om online van relevantie te zijn in de schoonmaakbranche? Dat er markt is voor webshops binnen de branche, is afgelopen jaren bewezen door de groei van partijen als Cleandeal en Hygienepapier.nl. Maar hoe zou je dat het beste kunnen doen? Meer partijen zijn er wellicht over aan het nadenken, of inmiddels druk mee bezig. Omdat Hygienepapier.nl – online leverancier van producten voor toilethygiëne – de een na grootste online speler is én de markt graag vooruit helpt, geeft lead online marketeer, Michael Woensdregt, tips.
“Sinds het allereerste begin van de webshop, begin 2016, is Hygienepapier.nl hard bezig geweest met het continu optimaliseren van de site en de conversie.” (red: conversie is het succespercentage op de shop). Dat heeft gewerkt: inmiddels is het de tweede grootste speler na Cleandeal. Zo kan iedereen in de schoonmaakbranche voor zichzelf bepalen om iets met online te doen. En beter nog: hoe? Allereerst een aantal noemenswaardige feitjes.
“Ook in het weekend en in de avonden wordt veel besteld bij Hygienepapier.nl”, vertelt Michael. Niet wat je zou verwachten van een business to business markt! Online shops hebben hiermee een enorm voordeel boven reguliere groothandelaren. Mensen kunnen waar en wanneer ze willen bestellen. Of dit nu doordeweeks, in het weekend of midden in de nacht is. Veel vooroordelen over de B2B-markt zijn ontkracht als het gaat om online verkopen. Wat zijn belangrijke elementen die Hygienepapier.nl kan adviseren of benoemen voor het hebben van een shop?
Dispensercheck
Hygienepapier.nl heeft een dispensercheck op de shop, waar mensen in drie stappen de juiste navulling voor hun dispenser kunnen vinden. “Een van de meest gewaardeerde tools van onze shop”, vertelt Michael trots. “Een groot deel van onze klanten gebruikt hem regelmatig.” Het blijkt enorm nuttig voor gebruikers om geholpen te worden in het zoekproces buiten de reguliere zoekoptie op artikelnummer. Een dispensercheck is daarmee een enorme aanrader voor iedereen die klanten via het internet bedient.
Factuurcheck
Een andere poging om klanten beter van dienst te zijn: de factuurcheck. Die blijkt minder goed te bevallen. Niet veel mensen maken gebruik van de mogelijkheid. Bedrijven kunnen hun factuur van de vorige leverancier uploaden op de website, waarna Hygienepapier.nl kijkt naar het voordeel dat ze kunnen bieden. Michael: “De factuurcheck wordt sporadisch gebruikt, maar we laten hem wel staan. We hebben de tool tenslotte toch ontwikkeld. In België gebruiken we hem overigens niet: na onderzoek bleek dat onze klanten in België niet van prijsvechten houden, dus op onze Vlaamse site Hygieneproducten.be hebben we de facturatiecheck weggelaten.”
To chat or not to chat?
Een half jaar geleden begon Hygienepapier.nl te experimenteren met een chatfunctie. Het werkte erg goed: mensen vragen toch graag even iets en met een chatfunctie is de drempel om dat te doen veel lager. Helaas was het lastig met de bemanning, waardoor de chatfunctie offline werd gehaald. “We merkten dat dit echt verschil maakte voor de conversie: die was net wat lager dan toen de chat aan stond.” Inmiddels staat de functie daarom ook weer aan. “En dit lijkt weer een positief effect te hebben. Onze chat wordt tientallen keren per dag gebruikt”, aldus Michael.
Positieve effect van reviews
“Reviews kunnen een positief effect hebben op je click through rate in Google Shopping. Als een bedrijf meer dan 150 recensies heeft, wordt dit getoond in Google.” Het duurde voor Hygienepapier.nl een half jaar om voldoende recensies te verzamelen, maar het heeft een enorm voordeel. “We werken hiervoor met KiyOh en sturen na iedere bestelling een mailtje met de vraag om een recensie achter te laten. Het kost wat werk, maar de effecten zijn enorm positief op de conversie vanuit Google.” Denk bij jezelf: waar zou jij liever bestellen bij gelijke prijzen? Bij een shop met een waardering van een 8.8 of een shop zonder waardering?
Pilot met verzendkosten
Hygienepapier.nl experimenteert continu met nieuwe zaken om de conversie van de shop te optimaliseren. Zo is het bedrijf nu bezig met de verzendkosten: waar verzendkosten eerst vanaf 100 euro gratis waren, is het met ingang van oktober gratis. “Wat dit met de conversie gaat doen? Dat is nog even afwachten! Het kan dus zijn dat het beleid in november weer anders is. Dat is gelijk een les op het gebied van online voor iedereen die er in onze markt iets mee wil doen: continu meten en weten. Doorontwikkelen zorgt voor de beste resultaten. Met alleen een shop ben je er niet”, aldus Michael.
Thuiswinkel Waarborg
Hygiënepapier.nl heeft nog niet het Thuiswinkel Waarborg. “Het kost best wel wat om je hierbij aan te sluiten en we weten niet zeker of het wat gaat opleveren”, vertelt Michael. “Daarom zijn we ook benieuwd naar de ervaringen van andere webshops op het gebied van hygiëneproducten. Moeten we ons hierbij aansluiten of niet?”
We weten inmiddels dat het antwoord op de vraag To E or not to E? beantwoord wordt met een ja. Internet heeft toekomst in onze branche. De vraag How to E is wat lastiger te beantwoorden. Dit artikel heeft wellicht wat inspiratie gebracht voor de lezer.
Wat zijn uw ideeën, ervaringen of tips voor anderen? Mail ze naar Michael Woensdregt: [email protected]