20 april 2015

Column: Big data

Big data is inmiddels zo big dat eigenlijk alles wat een beetje naar data, ICT, online of internet of things riekt, eronder valt. Het maakt een beetje neerslachtig. Wat moeten we er nu mee? Het zoveelste hypewoord – containerbegrip. Ja, we zijn met zijn allen best een beetje zoekende. Daarom in deze column een beetje opklaring. Wat is het? Wat kunnen we ermee? En waar staan we nu? Geruststelling, iedereen kan er nog mee aan de gang, maar kijk goed waar je in investeert… 

Big Data gaat over het verbinden van verschillende datasets en daar slimme conclusies uit trekken. De omvang van de datasets is eigenlijk niet eens zo interessant. De beweging is veel interessanter, namelijk de voortschrijdende technologische doorbraken rondom data. Het ontsluiten, verwerken en presenteren van data tot relevante informatie op een manier die jij en ik begrijpen, het echte nieuws.

De doorbraken zijn:
De digitalisering van informatie – hierdoor wordt veel makkelijker en goedkoper informatie te bewerken, te verspreiden en te hergebruiken. Vooral de geschreven media voelen hier nu de pijn.
Het ontsluiten van databestanden – hierdoor wordt het mogelijk om data aan elkaar te koppelen. Databestanden worden daarmee rijker. Een planningsadministratie verrijken met griepgolfgegevens, helpt bij het beter inplannen van je bezetting.
Dataverzameling aan de bron digitaliseert met de komst van sensoren en online technologie. Voorheen hadden we papieren logboeken, nu checken we in of registreren sensoren onze handelingen. Kijk bijvoorbeeld naar de @lly.app van Hago.
Opslagcapaciteit groeit en de mogelijkheid om grote volumes aan data snel te verwerken. Zo snel zelfs, dat ze real time informatie geven. Voorheen moest je computer een hele nacht stampen…
Presentatietechnologie ontwikkelt zodat ook ‘gewone’ mensen wat met deze bergen data kunnen. Prachtige 3D inkijkjes van hoe bedrijfsprocessen lopen. Of dat nu in een ziekenhuis is of in je eigen huiskamer (www.splunk.com).

De grote belofte van big data zit in het voorkomen van faalkosten. In arbeidsintensieve diensten zitten veel faalkosten. Vooral in de planning van personeel, administratie en communicatie. Met big data zouden we veel beter in staat moeten zijn te voorspellen wanneer personeel nodig is. Nu staan schoonmakers bij treinen vaak te wachten. Soms op een trein die niet eens aankomt. Big data zou ervoor kunnen zorgen dat de juiste persoon er op het juiste moment is, zelfs ook welke handelingen hij moet verrichten en welke verricht zijn. Een veelheid van relevante gegevensbronnen is toe te voegen. Het weer, gegevens over ingecheckte reizigers, rijdend materieel… Kortom, faalkosten zorgen op dit moment voor extra werk.

De belofte van big data voor foutloze processen zou het gewerkte aantal uren met meer dan 40% terug kunnen brengen. Tel daarbij op de administratieve afdelingen en controle-instanties die overbodig worden en het gesteggel of dingen nu wel of niet gedaan zijn. Alles in één keer goed geregistreerd, overbodige managementlagen weg. Dezelfde parallel geldt voor andere branches. Facilitair, de bezettingsgraad van werkplekken, het inzetten van uitzendkrachten en ga zo maar door….

Big data heeft ook positieve beloftes. Doordat we steeds meer weten over individuele behoeften van mensen, kunnen we ook veel gerichter diensten leveren. Op het juiste moment, door de juiste persoon. Daarnaast zijn er hele mooie voorbeelden hoe big data mensen beter laat presteren. De mooiste casus is wellicht de wereldtitel van die Mannschaft. Met big data je vak nog beter uit kunnen oefenen en ja, misschien (gelukkig?) wordt de manager wel overbodig en zitten mensen in hun eigen kracht.

We staan aan het begin: slim investeren en nog veel hobbels onderweg… Google is natuurlijk het voorbeeld van de dataverzamelaar van onze digitale handel en wandel. Dat blijkt maar weer. Ze weten waar je woont, waar je komt, hoe je je gedraagt… Je hebt er een dagtaak aan als je uit de klauwen van Google wilt blijven. Het maakt dat Google voor veel branches de Nightmare Competitor is. De reisbranche, de autobranche, gezondheidszorg… allemaal getroffen door Google.

De impact op organisaties is groot. Het vraagt een andere cultuur. Werk, input én output wordt transparant. Dat levert andere relaties op. Intern, naar klanten en leveranciers. Dokters moeten vragen van familie van patiënten beantwoorden. Directeuren moeten verantwoording afleggen over hun duurzaamheidsbeleid. Ook moeten ze veel meer oog krijgen voor ‘unusual suspects’, nieuwe branchevreemde toetreders tot de markt. Gezondheidszorg bij uitstek! Philips, Apple, Thales en meer dan 5000 startups jaarlijks op dit domein. Prettige wedstrijd. Verder, de echte specialisten zijn schaars. Ze zitten nu nog in de schoolbanken. Maar hoe blijven we elkaar begrijpen?

Kortom, heel veel onzekerheid over keuzes in technologie, kennisopbouw, strategische partners van de toekomst. Iedereen is een beetje aan het zoeken. Voor nu, op kleine schaal proberen. Eerst tussen twee afdelingen, dan twee bedrijven. Kunnen we cases maken die een koperen muntje opleveren? Big data begint bij small data!

Karolien Niederer,
directeur Vebego Innovations

Deel dit artikel

Ook interessant: