Column: Bekijk het eens door een andere bril
FacilityApps in Purmer Valley nodigde me uit om deel te nemen aan hun workshop Wearables. Wearables, wat zijn dat? Nou ja, dat is Google Glass, Apples´s watch en alle andere slimme apparaten, die je bij of op je kunt dragen. Nu zijn dat smartphones, smart watches, tablets, smart glasses en ga zo maar door. Maar de toekomstdeur staat wagenwijd open voor spectaculaire nieuwe ‘wearables’. Vanuit de levendige, leuke en goed georganiseerde workshop van FacilityApps stap ik graag met u de toekomst in.
Menselijke robots
Sinds mensenheugenis fantaseren we in films al over robots. Inmiddels zijn robots al lang geen fantasie meer. In allerlei bedrijfstakken zien we robots verschijnen. En dan niet van die houterig bewegende Meccano-apparaten. Nee bijna menselijk, ook wel humanoid genaamd. Een goed voorbeeld van zo’n humanoid robot is ASIMO, een project van Honda.
Spielerei?
Ik hoor het u zeggen. Leuke “Spielerei”, maar in de schoonmaak zullen we voorlopig geen robots zien. Mis. Die zijn er al. Robots voor zwembadreiniging, robots voor het reinigen van zonnepanelen en een robot voor rioolreiniging. Gewoon allemaal te koop. Maar ook de professionele schrobzuig- en stofzuigrobots komen eraan. Intellibot, een Amerikaans bedrijf, ontwikkelt en verkoopt ze. “Nog niet in Europa, maar dat zal zeker niet lang meer op zich laten wachten”, vertelde Rick Dunn mij, Vice President of Sales bij Intellibot.
Sensoren veroveren de wereld
Zo zijn er nog veel meer nieuwe, baanbrekende technologieën, die zo langzamerhand ook de schoonmaakwereld veroveren. Sensortechnieken die functioneren als extra, kunstmatige, zintuigen. Ze horen, zien, ruiken en voelen. Slimme sensoren maken het mogelijk dat een ‘wearable’ volledig automatisch herkent waar je bent en je laat weten wat je vandaag in deze ruimte moet schoonmaken. En hoe je het moet doen voor het geval je dat niet precies meer weet. Is de ruimte schoon, dan wordt hij automatisch vrijgegeven. Moet je iets extra’s doen, dan is de registratie een fluitje van een cent.
Digitale revolutie in de schoonmaak
Er gaat veel veranderen. Het wordt steeds zichtbaarder. Binnen vijf jaar gaan veel dingen anders en binnen tien jaar is vandaag ouderwets. Ook de schoonmaakwereld zal mee veranderen. Het is niet meer tegen te houden. We staan aan de vooravond van een nieuwe industriële revolutie, de digitale revolutie. Beroepen zullen verdwijnen of veranderen, wetten moeten aangepast worden en economieën anders ingericht. Mensen worden steeds slimmer, technieken steeds geavanceerder. Meer weten? Lees dan het onlangs verschenen boek Het Tweede Machine Tijdperk van de wetenschappers Erik Brynjolfsson en Andrew Mcafee. Of bekijk het BBC filmpje Humans need to apply. Maar pas op dat je niet met het digitale virus besmet wordt. Voor mij is het al te laat…
Paul Harleman,
Customer Group Director Specialty Cleaning van Vileda Professional International
Reageren kan via: [email protected]