Blog: Het eeuwige leven
In de krant van gisteren wordt de vis verpakt. Daarmee wil ik geen 60 jaar historie teniet doen, maar de blik van je bedrijf moet gericht zijn op vooruit kijken. Bij een 60-jarig huwelijk weet je dat het waarschijnlijk ergens binnenkort eindigt, en hoort dus een terugblik in tevredenheid. Voor je bedrijf is dit anders: als je het goed doet, is je het eeuwige leven gegund. Maar hoe doe je het goed?
Dat eeuwige leven bereik je niet door alleen bezig te zijn met de vragen van vandaag en de problemen van gisteren. Je moet bouwen aan je conditie en afscheid durven nemen van ingesleten gewoontes. Wie heb jij in jouw bedrijf, die je daarvoor de spiegel voorhoudt?
Het is een vraag waar Alpheios volop mee bezig is. Vebego (dit jaar 75 jaar jong!) ook. Wat is onze waarde voor klanten morgen? Over 10 jaar? Of 60 jaar? Ik heb het perfecte antwoord niet, ik denk wel dat er geen wondermiddelen zijn. Net zomin als dieetpillen of Bikram Yoga dit zijn voor jezelf, is er geen wonderpil of quick fix voor je bedrijf. Het is gewoon hard werken, goed luisteren naar klanten, je eigen mensen serieus nemen en met elkaar durven proberen. Dat is niet het meest sexy Delfsblauwe tegeltje om aan de muur te hangen. Maar hoeveel bedrijven doen dit nu écht?
Binnen Alpheios zien we dat we wel móeten luisteren naar bijvoorbeeld onze jonge online mensen: de meesten van ons zijn er zelf niet mee opgegroeid. We werken steeds meer agile en in ontwikkelcycli, waardoor we snel van onze mensen en klanten feedback krijgen, en ook nieuwe richtingen uitproberen. Dat gaat niet altijd van harte, maar we doen ’t wel. Binnen Vebego hebben we een groep jonge mensen expliciet de opdracht gegeven provocerend onze bedrijven de spiegel voor te houden en te onderzoeken waar onze toekomst ligt. We noemen ze ook: onze Explorers. Het schuurt soms met welke conclusies ze terugkomen. En dan nog is het spannend: horen we alleen wat ze zeggen of luisteren we ook echt naar ze? Durven we in die spiegel te kijken?
Ik vind het nog best lastig. Soms zijn de vaderlijke adviezen die de beelden oproepen terecht, want niet ieder beeld in de spiegel is waar en komt uit. Maar welke wel? Er zijn te veel voorbeelden, waarbij het spiegelbeeld te laat op waarde werd beoordeeld: Kodak, Blockbuster, of dichter bij huis Vroom & Dreesmann en Blokker (oh nee, die moeten nog).
Hoe organiseer jij in jouw bedrijf het kijken in de spiegel? Hoe beoordeel jij je spiegelbeeld? En wat zie jij als je Alpheios bekijkt? Het fascineert me en ik leer graag van je. Persoonlijk, per mail of hier, onder dit bericht, op Facebook of LinkedIn. Laat maar horen!
Leon Hermse
manager Business Development Alpheios
In de serie Kettingblogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios geeft Leon Hermse de pen over aan een klant. Wie? Begin augustus weten we het en kunt u zijn of haar bijdrage tegemoet zien op Schoonmaakjournaal.