20 oktober 2015

Hago Next spiegelt 10 miljoen liter water voor voorziening in ontwikkelingslanden

Samen met Made Blue zorgt Hago Next voor schoon drinkwater elders op aarde door voor iedere verbruikte liter (schoonmaak)water één op één te spiegelen met evenveel liters schoon drinkwater. De aanpak van Made Blue leverde eerder deze zomer het predicaat B Corporation op; vanaf vorige week mag Made Blue zich Sprout Challenger50 2015 noemen.

Het schoonmaakbedrijf spiegelde eerder dit jaar haar waterverbruik in 2014: in totaal 10.746.028 liter. Deze hoeveelheid water was het begin van een structurele samenwerking met Made Blue en de achterliggende goede doelen voor de toekomst.

Een liter voor een liter
Directeur van Hago Next, Frank Dobbelsteijn, heeft bewust gekozen om samen met Made Blue te investeren in schoon drinkwater in ontwikkelingslanden: “Al jaren zetten wij ons in voor verduurzaming van de schoonmaakbranche. Daarin maken we heel bewuste keuzes, waarmee we echt verschil maken. Dat doen we met deze samenwerking. In onze branche verbruiken we ontzettend veel water. Voor ons is het heel vanzelfsprekend dat het er altijd is. De wetenschap dat ongeveer 2,7 miljard mensen minstens één maand per jaar kampen met een tekort aan schoon water, maakt dat je wel anders over je waterverbruik móet en gaat nadenken. Daarom zijn we partner van Made Blue en spiegelen we structureel iedere liter die we hier verbruiken voor water in ontwikkelingslanden: een liter voor een liter.”

Sprout Challenger50
Inmiddels ‘staat de teller’ voor Made Blue op meer dan een miljard liter schoon voor ontwikkelingslanden, namens een groep van ondertussen 25 Nederlandse organisaties: voldoende om een stad ter grootte van Leeuwarden of Maastricht elders op aarde permanent van schoon water te voorzien. De aanpak van Made Blue leverde eerder deze zomer het predicaat B Corporation op; vanaf vandaag mag Made Blue zich Sprout Challenger50 2015 noemen.

Made Blue is verheugd over de gezamenlijk gerealiseerde impact. “We komen steeds dichter in de buurt van ons doel: met een grote groep ondernemers en organisaties serieus werk maken van toegang tot schoon drinkwater in de wereld en met transparantie, efficiëntie en duurzaamheid voorop!”, aldus Machiel van Dooren, oprichter van Made Blue.

Over Hago Next
Het huidige schoonmaakmodel is eindig. Opdrachtgevers hebben niet altijd het gevoel te krijgen waar ze voor betalen. Eindgebruikers zijn lang niet altijd tevreden. En schoonmakers staan op tegen een te hoge werkdruk. Het kan anders. Met een schoonmaakmodel dat uitgaat van de waarden en wensen van alle betrokken partijen. De schoonmaker die weer bepaalt hoe het schoon wordt. Eindgebruikers die schoonmaak zelfs weten te waarderen. En opdrachtgevers die krijgen waar ze voor betalen. Een model dat uitgaat van openheid en transparantie. Schoonmaak met oog voor mens en maatschappij. Hago Next. De nieuwe norm in schoonmaak is gebaseerd op maximale zichtbaarheid van schoonmakers. Schoonmaak die volledig is ingericht rondom de eindconsument. Met techniek als motor achter de mens en volledige transparantie in prijs en proces, met harde garanties: duurzaam vanuit alle perspectieven.

Over Made Blue
Made Blue spiegelt het waterverbruik – of juist de waterbesparing – van bedrijven hier met het duurzaam beschikbaar maken van drinkwater in ontwikkelingslanden: een liter voor een liter. Het water wat nodig is om producten zoals zeep, kleding of een cappuccino en diensten zoals schoonmaak of events te realiseren wordt door Made Blue in gelijke hoeveelheden elders eveneens beschikbaar gemaakt. Bedrijven krijgen inzicht in hun watervoetafdruk, dragen bij aan beschikbaarheid van drinkwater in ontwikkelingslanden & investeren in feel good: telkens als iemand hier geniet van bijvoorbeeld een glas verse jus d’orange of een hotelovernachting zorgt made blue tegelijkertijd voor evenveel liters schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Made Blue is op steeds meer plekken te vinden: bij het genieten van een latte macchiato op Schiphol, het gebruiken van een Electrolux Professional wasmachine of voor iedere overnachting bij het Mövenpick hotel aan het IJ: elders in de wereld drinken mensen met je mee! Op de website diverse mooie cases: www.madeblue.org

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: