Column: Wassen of weggooien?

Paul Harleman - Vileda 2Wegwerpproducten zien we overal. Vooral in Amerika en Canada zijn ze er dol op. Van wegwerptoiletborstels tot disposabledoekjes. Maar ook in Europa hebben wegwerpproducten zich tot aanzienlijke hoogte opgewerkt. Elke seconde snuiten bijvoorbeeld 700 Europeanen hun neus in een papieren zakdoek, aldus een bekende merkenfabrikant. En ook hier begint de disposable opgang te maken in de professionele schoonmaak.

Wegwerpschoonmaakproducten worden veelal single use-producten genoemd. Klinkt goed, maar geeft ook beter aan waarvoor deze producten bedoeld zijn: eenmalig gebruik. Om het in het Engels te houden, single use is usefull. Het heeft toegevoegde waarde. Anders zou er geen vraag naar zijn. Zo simpel zit de wereld nou eenmaal in elkaar. En die vraag zag je vooral vanuit de gezondheidszorg opkomen. Onzorgvuldige omgang met hygiëne kan daar heel veel geld kosten en nog erger, mensenlevens. Voor de reiniging van kritische ruimtes, zoals eerstehulp, operatieafdeling en isolatiekamers zijn single use-producten ideaal. Veilig, hygiënisch en gemakkelijk. Maar er is zelfs al een Nederlands ziekenhuis dat veel verder gaat dan de kritische ruimtes.

Het ligt voor de hand dat de vraag naar single use-schoonmaakproducten vooral ontstaan is vanuit de gezondheidszorg. Maar deze producten vinden inmiddels ook hun weg in andere toepassingen. Bijvoorbeeld in sleutelpanden, waar wassen van moppen en doeken veel kosten en logistieke moeite met zich meebrengen. Of in hotels, waar tijd schaars is maar de hygiëne er eigenlijk niet onder mag lijden.Vileda - disposable in afvalbak 1

Reinigen single use-producten even goed als wasbare producten? In het verleden was dat zeker niet het geval. Maar de huidige generatie single use-schoonmaakproducten zijn sterk verbeterd. Kijk ik even stiekem in onze eigen Vileda-toko, dan zijn de nieuwe MicroOne moppen en doeken van een dusdanige kwaliteit dat je ze bijna niet meer weg durft te gooien. Binnenkort komt de VSR met de resultaten van een onderzoek, waarin single use-moppen vergeleken worden met multi use-moppen.

Gaan we dan in Europa naar Amerikaanse toestanden? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Europa heeft een andere cultuur en bovendien kunnen/willen we niet de milieuaspecten uit de weg gaan. Wat lastig is, want ga het maar eens met elkaar vergelijken. Dan moet je echt alle aspecten meenemen die impact hebben voor het milieu: wassen, drogen, logistiek, gevolgen van een infectie-uitbraak en ga zo maar door. Misschien moeten we het, met een knipoog naar mijn telefoonprovider, voorlopig zo maar zeggen: “Single use, ‘niet omdat het kan, maar omdat het moet’.”

Paul Harleman,
business development manager van Vileda Professional BeneFrance

Reageren kan via paul.harleman@fhp-ww.com

 

 

Premium

Coronacrisis

Het coronavirus treft ons allemaal. Privé en/of zakelijk. Ook de cruciale beroepsgroep communicatie/media/marketing. Daarom...