16 september 2014

Column: Verbinding, versterking

De vakanties in Nederland zitten erop. De dagelijkse gang van zaken is weer begonnen. Velen hebben mooie weken achter de rug. Een periode waarin we tijd hebben gehad om tot rust te komen en aandacht te schenken aan hetgeen ons lief is: het versterken van de band met dierbaren. Maar ook contact maken met nieuwe mensen, die ook van hun vrijheid genieten. Vakantie verbindt mensen. Maar is dat niet zo in veel gevallen?

De landelijke festivals zijn grotendeels voorbij. Een festival is een plek waar mensen samen komen met dezelfde interesses en smaak. Mensen die plezier maken en dat met elkaar willen delen. Dat schept een band. Zoiets gebeurt niet alleen bij festivals, maar ook bij concerten, parkfeesten, sportwedstrijden et cetera. Kijk maar eens naar het WK-voetbal dat net voorbij is. Heel Nederland stond achter het elftal. Ons elftal. Men keek vaak samen naar de wedstrijden op pleinen, thuis, in de straat of in de kroeg. Allemaal vormen van samenkomen van mensen die iets beleven en met elkaar een band opbouwen. Kortom, events verbinden mensen.

Met de vliegtuigramp in Oekraïne hebben we kunnen zien, dat ook de dood mensen verbindt. Heel Nederland leefde mee met de nabestaanden. Het hele land stond stil toen de rouwstoet op de snelwegen reed. Iedereen die daar aanwezig was, voelde zich verbonden met elkaar. En zo is het ook wanneer een dierbare komt te overlijden. Dan komt iedereen bij elkaar om steun te zoeken.

In het zakenleven is het niet veel anders. Zaken doen is gunnen. En dat geldt in alle branches. Van schoonmaak- tot transportbranche. En van de event- tot de automatiseringsbranche. Oprechte aandacht schenken aan een zakelijke relatie schept een band. Een band die de continuïteit van de onderneming waarborgt. Persoonlijk contact speelt daarbij een cruciale rol. Daarop spelen evenementenorganisatoren ook in. Door extra beleving aan hun event toe te voegen, streven ze ernaar om nog meer mensen met elkaar in contact te brengen in zo’n informeel mogelijke omgeving. Alles om de onderlinge verbondenheid tussen de deelnemers van congressen, beurzen of bijeenkomsten te waarborgen.

Begin dit jaar is het bedrijf G100 van start gegaan. G100 is afgeleid van de G7: de zeven belangrijkste industrielanden. G100 brengt mensen met elkaar in contact, die dezelfde uitdagingen hebben. Want collega’s die bij andere bedrijven werken, kunnen van elkaar leren. Deze groepen bestaan uit eindgebruikers, waarbij kennisoverdracht en netwerken centraal staan. Een voorbeeld van een dergelijke ‘club’ vindt u op www.buildingG100.nl: een platform voor gebruikers van gebouwautomatiseringssystemen.

Wat hebben gebouwautomatiseringsystemen en schoonmaak met elkaar te maken? In eerste instantie niet zoveel, maar in persoonlijke sfeer wel. Ik ben namelijk een ‘oude’ bekende, want jarenlang organiseerde ik de Glazenwassers & Gevelreinigers Vakbeurs in Nieuwegein. Een beurs voor specialisten waar vakmanschap en veiligheid hand in hand gaan. En waar het verbinden van mensen uit dit fantastische segment centraal staat. Grote kans dat we elkaar dus weer gaan treffen. Op een vakbeurs, bijeenkomst of event. Met de missie van G100 in het achterhoofd: het verbinden van mensen. En dat versterkt.

Martijn Beckers,
directeur G100

Deel dit artikel

Ook interessant: