Column: Uitblinkers
Terwijl de inbesteding van alle schoonmaakdiensten door de overheid dreigt en de cao-onderhandelingen met respect en waardering voor de schoonmaakmedewerkers aanstonds zijn, wordt begin oktober plots de stekker uit het al jaren zeer gewaardeerde branche-evenement Schoonmaker van het Jaar Nederland en België gehaald. Een ramp voor schoonmaakland.
Ja, de stekker ging eruit. Maar tijdelijk, zo bevestigde The Golden Service Awards-organisatie enkele weken later. Maar de pijn was al geleden. Immers, schoonmaakbedrijven waren intern al volop bezig met wedstrijden en verkiezingen om de prestigieuze titel van Schoonmaker van het Jaar met hun vakkanjers binnen te halen. Schoonmakers verheugden zich op het podium van erkenning en gingen vol voor het uitdragen van hun vak en vakmanschap. En natuurlijk voor de ultieme overwinning: de bekroning van hun werk en inzet.
De stekker eruit, een initiatief erin. In no time hadden negen schoonmaakbedrijven uit de top 10 zich geschaard achter het idee om dit jaar toch een verkiezing te organiseren. Door een andere organisatie en onder een andere naam. De Beste Schoonmaker.
Inmiddels is die Beste Schoonmaker een begrip in schoonmaakland. Want in luttele weken bereikten we duizenden mensen in Nederland en België, wiens hart in of nabij de schoonmaakbranche ligt. Via Facebook, via Twitter, via LinkedIn, via dit vakmedium en Professioneel Schoonmaken, via de speciale website www.debesteschoonmaker2014.be en .nl, per mail en sinds vanmiddag 14 januari via Uitblinkers – de nieuwsbrief van De Beste Schoonmaker 2014-verkiezing. Daarnaast zijn we op de vakbeurs Facilitair vertegenwoordigd en zal het niemand ontgaan, dat De Beste Schoonmaker ook deel uitmaakt van werelds grootste schoonmaakvakbeurs, de ISSA/INTERCLEAN in mei in Amsterdam.
In zo’n korte tijd zoveel bereiken. Dat kan alleen door samen te werken. In het leven is samenwerken cruciaal. Voor mensen, voor bedrijven, voor branches. Voorbeelden te over: onze voorouders overleefden door samen te werken. Organisaties, popgroepen en sportteams komen door samenwerking tot topprestaties. En door samenwerking houden (familie)bedrijven zich staande, juist in tijde van recessie. Door de samenwerking met de negen schoonmaakbedrijven en een groep enthousiaste zzp’ers en ondernemers leggen we een basis neer voor de hele Nederlandse en Belgische schoonmaakbranche en bouwen we aan een podium van erkenning voor onze gewaardeerde medewerkers. Niet in de laatste plaats kunnen we dit mogelijk maken door de financiële steun van negen sponsors. Aan u om na te denken wie u voor wil dragen voor dé vakverkiezing van 2014: De Beste Schoonmaker.
Overigens was aanmelden nog nooit zo eenvoudig. Vraag het aanmeldformulier via de website debesteschoonmaker2014.nl of .be op, of stuur een mailtje naar [email protected]. U bent niet zo’n schrijver, maar een flamboyante verteller? Pak uw smartphone of tablet en neem een filmpje op. Zorg wel dat het filmpje alle gegevens bevat, want de vakjury selecteert hierop.
Het aanmelden van uw Beste Schoonmaker kan tot 1 april. Dus deel die pluim uit, toon uw betrokkenheid en waardering en ga voor die bekroning van uw schoonmaker. Of u nu een klein schoonmaakbedrijf leidt. Of bij een groot, internationaal schoonmaakbedrijf werkt. Of dat u facility manager bent en het schoonmaakonderhoud met een eigen dienst in een organisatie of instelling uitvoert. Iedereen kan zijn Uitblinker aanmelden voor de verkiezing De Beste Schoonmaker 2014. Ook minister Blok. Van harte welkom!
Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal