Column: Sex
Seks en schoonmaken. Dat is interessant denkt u. Daar wil ik meer van weten. Helaas, deze column gaat niet over seks. Maar ondertussen heb ik wel uw aandacht. En dáár gaat het wel over, aandacht. Heeft aandacht dan wel iets met schoonmaken te doen? Jazeker. Want aandacht is hét middel voor een goede relatie. En uit een goede relatie haal je meer dan uit een slechte. Natuurlijk is het ‘niets nieuws onder de zon’, maar toch verduistert die zon nog net iets te vaak.
“Alles wat je aandacht geeft groeit”, een citaat van Peter Blom, directievoorzitter van de Triodos bank. Ik ben het daar van harte mee eens. Tot op de dag van vandaag zijn mensen bepalend voor de kwaliteit van een schoonmaak product, een schoon gebouw, een schone trein, een schoon toetsenbord. Wat u maar wilt. Je kunt de meest geavanceerde producten en methodes inzetten, maar uiteindelijk bepaalt de betrokkenheid en vakkennis van de schoonmaker/ster wat het eindresultaat is. Mensenarbeid is nog steeds de grootste factor in de schoonmaakkostprijs en daarmee dus het belangrijkste ‘bezit van een schoonmaakorganisatie. Dat moeten we dus goed en soepel draaiend houden. Onderhouden met aandacht zullen we maar zeggen. Gemeende aandacht wel te verstaan.
En dat geldt natuurlijk ook voor de relatie met uw klanten. Aandacht geeft trouwe klanten. Het lijkt niet zo moeilijk, maar dat is het kennelijk wel. Afgelopen zomer hebben ik en mijn vrouw onszelf regelmatig getrakteerd op een terrasje of een etentje. Meer dan eens moesten wij tot de conclusie komen dat oprechte aandacht ontbrak. Matige bediening, desinteresse en geen passie. Hoe moeilijk is het om oprechte interesse te tonen, vriendelijk te zijn en plezier te hebben in het zorgen voor je klant? Hospitality noemen ze dat in onze facilitaire bedrijfstak. Ik noem het gewoon aandacht geven. Maar…, nogmaals, dan wel oprecht.
Probeer het eens. Het zal absoluut niet makkelijk zijn om iedereen in uw organisatie mee te krijgen, maar het gaat u veel opleveren. En het mooie is: u moet wel investeren maar u hoeft niets te kopen. Gewoon zelf beginnen en dan de hele trein aan het rollen zien te krijgen. Resultaat gegarandeerd!
Paul Harleman,
business development director applications Vileda Professional International
Voor reacties: [email protected]