Column: Nudging in de schoonmaak: laat mensen doen wat JIJ wilt

Nudging is hot. Een nudge is een voorzichtig duwtje in de goede richting. Met een nudge probeer je mensen het gedrag te laten vertonen dat jij graag wilt. We weten allemaal dat het veranderen van gedrag extreem moeilijk is. We weten dat we gezond moeten eten, we vinden het ook allemaal belangrijk maar we doen het lekker niet. Want het andere gedrag, een zak M&M’s of een kroket eten, is veel leuker. Je kunt dan grofweg twee dingen doen. Je kunt het ongewenste gedrag minder leuk maken. Een suiker en vetbelasting bijvoorbeeld. Of kroketten verbannen uit de bedrijfskantine. Scoor je meestal geen punten mee. De andere optie is om het gewenste gedrag leuker maken. Nudgen.

Er is een discussie gaande of nudging wel ethisch is. Mag je mensen onbewust een bepaalde keuze laten maken? Tsja…. Ik snap de discussie, maar wat vinden we dan van reclame? Doet dat niet precies hetzelfde? Hoewel ik dol ben op discussies over ethiek, is dit niet het doel van deze blog. Ik wil hier laten zien hoe je vrij onschuldig kunt nudgen om gewenst gedrag te stimuleren.

In de schoonmaak hebben we regelmatig te maken met gedrag van mensen dat ons werk lastiger maakt. Afval naast de prullenbak. Moddervoeten in de hal. En op het herentoilet…. nou ja… je weet wel. Veelal onbewust gedrag. Mensen weten vaak niet eens dat ze iets fout doen, of beseffen het zich niet. Met een vriendelijke nudge kun je mensen bewegen om toch te doen wat jij wilt. Ik vond een aantal mooie voorbeelden in de schoonmaakbranche. Doe er je voordeel mee. Kopieer ze schaamteloos. Nudge erop los.

Vijf voorbeelden op een rij:

 

 

Nudge voorbeelden van links naar rechts (bovenste rij):

Was jij je handen met zeep na een toiletbezoek? Iedereen weet het vanaf vandaag. Mooi idee van Initial.
Studenten van de Hogeschool Utrecht weten hoe het moet. En HagoNext ook.
De koekiemonster vuilnisbak is wel heel creatief.

(onderste rij):

Uit deze dispenser pak je maar één papiertje. Meteen een mooie besparing.
En mijn persoonlijke favoriet voor de heren.

Heb je zelf nog mooie nudges gezien? Deel ze ook met mij. Ik ben benieuwd.

Sander Haas,
manager communicatie/duurzaamheid @asito