Column: Nieuwe wind door schoonmaakland
Er zijn van die dagen dat ik terug kijk op de jaren ’80. Ik zat op school. Ik mis de kleurrijke kleding, muziek, onbevangenheid, kapsels (hoewel, die eigenlijk niet zo). Wat mij vooral is bijgebleven, zijn de projecten op school. Samenwerken aan een project. Samenwerken aan kwaliteit. We hadden allemaal onze eigen discipline en samen was het een eenheid die kwaliteit opleverde.
Het is de samenwerking die belangrijk is. De samenwerking werkt alleen als elk lid zijn steentje bijdraagt. Als je een kwalitatief schoon gebouw wilt hebben, dan moet je daar samen aanwerken. Ik heb een aantal jaren een school gevolgd en gecontroleerd voor een schoonmaakbedrijf. Tijdens mijn controles en verslagleggingen heb ik telkens de verbeterpunten aangegeven voor het schoonmaakbedrijf en de opdrachtgever. Ondanks de inzet van het schoonmaakbedrijf bleef de school vuil, omdat de school de aanbevelingen niet op pakte.
Ik heb vaker de rollen van opdrachtgever, opdrachtnemer en adviseur beschreven en dat samenwerking leidt tot het beste resultaat. Helaas is het schoonmaakbedrijf vaak degene, die wordt aangesproken als het niet schoon is. Een adviseur dient verstand te hebben van schoonmaak, schoonmaakhandelingen, schoonmaakprocedures, middelen en materialen om een goed advies te geven aan opdrachtgever en schoonmaakbedrijf. Ook hiervoor wordt vaak het schoonmaakbedrijf als enige verantwoordelijk geacht.
Een voorbeeld. De was hecht niet, dus wordt de vloer opnieuw in de was gezet. Dit gebeurt dan zo’n vier keer achtereen. Misschien is er iets mis met de vloer in plaats van met de wijze waarop de was wordt aangebracht. Het bleek dat de leeftijd van de vloer invloed had op het niet hechten van de was.
Het hij-en-zijgevoel. Een kwaliteitsmeting, weer een afkeuring want de adviseur wil er geld aanverdienen (denkt een schoonmaakbedrijf). Welk inzicht geeft het metingrapport in de echte kwaliteit van de schoonmaak? Eigenlijk niets, omdat er vaak alleen een opsomming van fouten in staan en geen adviezen en verbeteringen in bijvoorbeeld de procedure, schoonmaakhandelingen en noviteiten.
Dit jaar ben ik vijf jaar als zelfstandige aan het werk en ik merk steeds meer dat het gevoel van de jaren ’80 terug komt. Steeds meer opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en adviseurs willen kwaliteit door samenwerking in plaats van naar elkaar te wijzen. Er gaat een nieuwe wind waaien door schoonmaakland. Ik voel het, ik merk het, ik hoor het. 2017 zal verandering brengen. Van het hij-zijgevoel naar een wij-gevoel.
Edgar van Engelen,
directeur van Clear4Clean