29 december 2016

Column: Keurmerk groeit door koffie te serveren

Onlangs overkwam het me tijdens een intensief gesprek: de koffie werd geserveerd en in alle haast stootte ik deze om. U kent zo’n onderbreking wel. Enigszins beschamend wilde ik mijn fout corrigeren, maar mijn collega stelde me gerust en gaf aan ‘wij maken dagelijks koffievlekken’. Het bleek het begin van een mooi gesprek te zijn: het onderwerp was aangestoten waarna de woorden over tafel vloeiden. Het had immers alles met het achterliggende jaar te maken.

Het SieV-Keurmerk stond middenin de branche. Er waren redelijke eisen aan verbonden. Er was een aantal Keurmerkhouders. Er was erkenning. Maar nu het geserveerd was, werd die inhoud nog niet genoeg zichtbaar, die inhoud had een stootje nodig.

Zelf het positieve uitspreken, zal nooit sieren, maar als de feiten eenmaal voor ons liggen, beginnen we er toch in te geloven. Een koffievlek lijkt verspreid te zijn. Na maanden van intensieve dialogen, bedrijfsbezoeken, verleende service en professionalisering viel de inhoud onverwachts uit het denkbeeldige kopje en vloeiden de aangesloten bedrijven binnen.

Zoals een koffievlek verantwoordelijkheid met zich meebrengt, zo brengt groei dat ook met zich mee. In het kalenderjaar 2016 hopen we de 100e Keurmerkhouder nog te verwelkomen. In 2017 hopen we de lat weer hoger te mogen leggen qua keurmerkeisen. Ook grotere bedrijven hebben inmiddels de weg naar certificering gevonden en ook opdrachtgevers vragen vaker naar een aangesloten bedrijf.

De koffievlek deppen lijkt zo gemakkelijk nog niet. Ik neem voorzichtig een slok van het bruine goedje en realiseer me dat deze koffievlek niet gedept hoeft te worden. Of Schoonmaken nou een Vak is of niet.

Martin Bogers,
accountmanager Keurmerk Nederland

 

Deel dit artikel

Ook interessant: