Column: Happiness in Cleaning
Ik heb een tweede baan. Een baan erbij dus. Net zoals alle collega’s bij Numatic. We zijn allemaal promotor van de lach. Eerst was dit parttime en alleen bestemd voor onze retailklanten en consumenten. Vanaf vandaag gaan we er fulltime voor en introduceren we het alom bekende en vriendelijke gezicht van Henry in de professionele schoonmaakbranche. Ons Happy Cleaning-concept beleeft de primeur op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Een concept dat bestaat uit een combinatie van kwalitatief hoogwaardige, gebruiksvriendelijke schoonmaakmachines en een positieve beleving.
Misschien is het even wennen, Henry’s lach op een schrobzuigmachine, maar wat is er nu leuker dan een smile op het gezicht van mensen toveren? We doen dit al sinds 1981 met stofzuigers in de consumentenmarkt; Henry en Hetty zijn wereldberoemd en hebben veel fans. Ook hoor en zie ik dat schoonmakers het vrolijke gezichtje zelf op de professionele stofzuiger klikken. Waarom plaatsen we het dan ook niet op andere professionele machines?, was mijn afweging. Ik moest dit even laten bezinken, zit de markt hierop wel te wachten? Na diverse gesprekken ben ik overstag gegaan. Hebben we niet allemaal behoefte aan positiviteit in deze tijd? En hoe eenvoudig is het om met een lach daaraan te kunnen bijdragen? Het vrolijke gezicht weerspiegelt schoonmaakkwaliteit, uitmuntende service, gemotiveerde inzet en gastvrijheid. Het Happy Cleaning-concept met een Henry (batterij)schrobzuigmachine, eenschijfmachine en (cordless) stofzuiger is het eerste resultaat. Producten waar je gewoon al blij van wordt als je ze ziet, en nog vrolijker in gebruik en aanschaf.
Happiness is niet alleen de gedachte achter het nieuwe concept, het leeft ook binnen onze organisatie. We stellen onszelf de vraag: waar word ik gelukkig van? Zijn er zaken die we kunnen verbeteren om onze eigen talenten beter tot uiting te laten komen? En hoe kunnen we hiermee onze service richting klanten optimaliseren? Hebben we ook aandacht voor elkaar? Soms kan een klein compliment iemands dag helemaal goed maken. Binnen een paar jaar verkeren we weer in een situatie dat goed personeel moeilijk te vinden is en ook daarom wil Numatic nog harder werken aan de ambitie Great place to work. Wist u dat uit onderzoek blijkt dat gelukkige medewerkers 43% meer productief zijn, 66% minder ziek zijn en 300% meer innovatief zijn?
Ik nodig u van harte uit voor een bezoek aan onze stand (hal 1, C8). Dan kunt u ons Happy Cleaning-concept live ervaren als ook onze graphite line schrobzuigmachines, gepersonaliseerde stofzuigers en werkwagen, de nieuwste hotelwagen en mopsystemen. En samen van gedachten wisselen over Happiness in Cleaning. Tot ziens in Jaarbeurs Utrecht!
Rogier Moorman,
managing director van Numatic International