Column: Gaat de schoonmaak business massaal online?
Onlangs startte Gom Directschoon.nl, een schoonmaakbedrijf waar je als klant vrijwel alles online zelf kunt regelen. Gewoon een Mijn Directschoon-account aanmaken, invoeren wat je gedaan wilt hebben en klaar is Kees. As simple as that. Slim van Gom, want als je niet vooruitkijkt, heb je straks het nakijken.
Vreemde eenden in de bijt
Het idee van Gom is niet nieuw. Met name in de consumentenmarkt zijn nieuwkomers vanuit de zijlijn al enige tijd actief in de schoonmaakmarkt. In Nederland is Helpling de bekendste speler, maar sinds een paar jaar is ook het Berlijnse online schoonmaakbedrijf Book a Tiger in Nederland actief. De laatste spreidde al snel haar vleugels uit naar de professionele markt. Klik het tabje Zakelijk op haar website aan en er ontpopt zich een aanbod voor slimme kantoorschoonmaak. Het tabje Zakelijk zien we overigens ook op de website van Helpling en ook daarachter vind je een aanbod voor zakelijk schoonmaken. Met het essentiële verschil dat Book a Tiger schoonmakers in dienst heeft en Helpling de gevraagde dienst onderbrengt bij een “gecertificeerd schoonmaakbedrijf”. Helpling bemiddelt, Book a Tiger maakt schoon.
Hoe lang bestaan de accountmanager en traditionele groothandel nog?
Ondertussen kent iedereen in de schoonmaakwereld CleanDeal.nl, een distributeur voor schoonmaakmaterialen zonder een team van buitendienstmedewerkers dat klanten bezoekt en op locatie adviseert. Volledig online en van 7 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds bereikbaar. Voor 9 uur ’s avonds besteld, de volgende dag in huis. Klinkt goed en loopt ook goed. Bestaat de accountmanager die bij de klant komt straks nog wel? Voorlopig wel. Zelfs CleanDeal is een beetje op haar schreden teruggekomen en is onlangs een samenwerking met Piecom aangegaan. Heeft een CleanDeal klant toch behoefte aan een advies ter plekke, dan wordt een van de Piecom buitendienstadviseurs ingeschakeld. Maar de vraag is, blijft dat ook zo als in de toekomst nieuwe technologieën nieuwe mogelijkheden zich aandienen?
VSR Kennisdag over e-commerce en digitale verleiding in de professionele schoonmaak
Op woensdag 6 september organiseert de VSR haar Kennisdag en Zomerborrel met als veelbelovende titel Digitale verleiding in de professionele schoonmaak. Een aantal sprekers zijn al bekend. Zoals dr. Maurits Kaptein, een jonge wetenschapper en expert op het gebied van digitale verleiding en e-commerce. Hij schreef het bekende boek Digitale verleidingen en kreeg daarmee nationale en internationale bekendheid.
De VSR geeft aan dat de Kennisdag ook toegankelijk is voor niet-leden. Aanmelden kan via deze link.
Laat je verleiden en meld je snel aan, want vol is vol. Zo is dat nu eenmaal in de echte wereld.
Paul Harleman,
business development & applicatie Vileda Professional
Uw reactie is welkom: [email protected]