4 augustus 2015

Column: Een slippertje op het werk is snel gemaakt…

Je begeeft je op glad ijs, waarschuwt je geweten als je die charmante collega achterna loopt het printerhok binnen. En inderdaad: als je binnenkomt, ligt ze aan je voeten. Maar niet precies zoals je in gedachten had, blijkt als ze losbarst: “Sta daar niet zo schaapachtig, help me overeind!” 

Daar ligt ze dan. Ze heeft zich neergevlijd op de koude vloer, constateer je, en terwijl je heel even iets hoopvols denkt, wil je de deur achter je sluiten. Je droombeelden worden echter verscheurd door een opmerkelijk schel stemgeluid als ze je beveelt haar overeind te helpen. Overeind? Enigszins verward steek je je hand uit en voor je het weet staat ze weer rechtop, kókend van woede. “Die achterlijke vloer hier is zó glad, Sylvia ging laatst ook al onderuit bij de keuken.” Ze fatsoeneert haar mantelpakje en dendert voort: “En dat is JOUW schuld meneer de facilitair manager. Ik zou je moeten aanklagen. Hoe vaak hebben we niet gewaarschuwd dat het nog eens goed fout gaat met deze gladde vloeren! Heb je wel eens van een mát gehoord?” Een slippertje is snel gemaakt, hadden attente collega’s laatst al opgemerkt, maar dit was niet het soort slippertje waar ze op doelden… Snel probeer je je perplexe toestand van je af te schudden. Hallo harde realiteit, tot ziens zevende hemel. Je biedt je verontschuldigingen aan, brengt je gevallen collega naar haar eigen kantoor en biedt aan iets te drinken voor haar te halen. De vloer rond de koffieautomaat is vochtig. En glad. Nog een risicozone voor uitglijdgevaar. En een ongeluk zit in een klein hoekje, weet je nu.

Stom dat je nu pas beseft dat je iets aan die gladde vloeren had moeten doen. Laatst nog heb je er alles over gelezen: misstappen, struikelen en uitglijden komen maar al te vaak voor op de werkvloer. Ieder jaar vinden hierdoor 23.000 ongelukken plaats. Ja, dat was ook veel. En je was ook van plan hier aandacht aan te besteden. Een gedegen mattenplan zou bijdragen aan een betere veiligheid en dito arbeidsomstandigheden. Het had je overtuigd, maar door alle drukte was het aan je aandacht ontsnapt. Maar drukte is niet langer een excuus, besluit je. Zeker niet als iemand de volgende keer iets breekt. Niet alleen gun je dat niemand, daarnaast zal de directeur niet blij zijn als er een medewerker uitvalt. Om nog maar te zwijgen van een eventuele claim, geëist door het slachtoffer. En last but not least had je er dan nu heel anders opgestaan bij je lieftallige collega. Had er op de plek des onheils een juiste mat gelegen, dan was dit verhaal heel anders afgelopen.

Jon Maas,
productmanager Matten bij 
Berendsen 

Interesse in een veilige en hygiënische vloer? We hebben 7 tips voor u. Vraag ze hier aan: Whitepaper

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: