22 december 2014

Column: bedrijfscontinuïteit, een gegeven of keuze?

Toen ik aan deze column begon, kwam meteen het onderwerp in me op dat ik met u wil delen: de komende tien jaren worden jaarlijks ruim 15.000 bedrijven ter overname aangeboden. De meeste bedrijven komen te koop in de sector zakelijke dienstverlening, waaronder menig schoonmaakbedrijf in het midden-en kleinbedrijf (mkb).

Ik tracht mezelf te verplaatsen in de situatie van een eigenaar van een schoonmaakbedrijf, die misschien wel dertig of veertig jaar voor zijn eigen bedrijfsvoering heeft moeten knokken. Sommigen hebben vanuit de familie bedrijfsopvolging. Dat kan een voordeel zijn. De ervaring leert dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Denk hierbij aan een eigenaar, die menig crisis heeft weten te overleven en die de schoonmaakbranche heeft helpen opbouwen. Een eigenaar die zijn pensioen in de waarde van zijn bedrijf heeft zitten, maar simpelweg geen opvolging heeft…. Waar ligt voor hem dan de oplossing?

Zelden lees ik in schoonmaakland artikelen die dit belangrijke thema uitvoerig behandelen. Terwijl het gewoonweg vaak verkeerd gaat met het exit-beleid van – pensioengerechtigde – schoonmaakondernemers! We zien in het algemeen toch zelf hoe het eraan toe gaat bij ondernemers die hier niet tijdig over nagedacht hebben? En die op hun 64e of 65e levensjaar worden geconfronteerd met hun uitdaging: doorgaan, verkopen of misschien wel fuseren? Want hoe je het ook wendt of keert, wát moet je in hemelsnaam doen als je als ondernemer op dit punt belandt? Fuseren, maar met wie dan? Het bedrijf verkopen, maar aan wie en voor hoeveel? Of uiteindelijk tóch doorgaan…tot u erbij neervalt? Toch is de keuze aan u.

Is het dan allemaal zo ingewikkeld? Nee, dat hoeft niet, is mijn antwoord. Er moet echter wel een sterke wil, openheid en besef aanwezig zijn bij u als ondernemer om het belang van dit thema te erkennen. Realiseren dat tijdige voorbereiding een sterke basis biedt voor een succesvolle opvolging en oplossing van het continuïteitsvraagstuk. Beseffen dat een fusie of overname géén alledaagse bezigheid is en vaak buiten het boekje van de (huis)accountant treedt. Dat het vinden van een juiste overnamepartner een selectief zoekproces is om uiteindelijk een juiste match tot stand te kunnen brengen. En dat het overnameproces uiteindelijk veel energie, tijd en geld kan kosten.

Kortom, verwoord uw koers tot een helder en meetbare strategie en leg dit vast in een praktisch actieplan. Ga ermee aan de slag, zodat u uiteindelijk uw organisatie ‘verkoopklaar’ maakt. Dan kunt u toeslaan op het juiste moment! Ik wens u veel wijsheid toe…

Steven Corijn, bedrijfsovernameadviseur

Reacties? Mail naar [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant: