26 januari 2018

Column: Back to the future

U kent ‘m vast wel: Back to the future. De film uit 1985, waarin de 17-jarige Marty McFly (vertolkt door Michael J. Fox) met de tijdmachine van dr. Emmett Brown per ongeluk terug gaat naar 1955. Het lukt Marty gelukkig om terug te keren naar 1985. De succesvolle film kreeg twee opvolgers, met telkens het thema tijdreizen en de gevolgen hiervan centraal.

Zo’n tijdreis maakte ik afgelopen woensdagavond 24 januari. Samen met 8 deskundigen op het gebied van toilethygiëne. Op uitnodiging van gastheren Ralph Vodegel en Marcel Speth van Katrin (producent van hygiëne- en tissuepapier) en onder leiding van Rob den Hertog (beursmanager van Interclean Amsterdam) pakten we het thema Toilet 2.0 bij de kop. Waar staan we nu en waar gaan we naartoe? Qua hygiëne, MVO, techniek, smart data, beleving, gebruiker, locatie, openbare voorzieningen.

In het vorige decennium deed het ‘toilet met hersens’ (Bloe) haar intrede: een chip telde het aantal bezoekers, waarmee de schoonmaak en papiervoorraad beter en efficiënter kon worden beheerd, en de beleving van de toiletbezoeker een positieve impuls kreeg. Dit toilet heeft inmiddels zijn navolging gekregen in bijvoorbeeld dispensers en light guides, die de toiletbezoekers langs de weg naar goede handhygiëne leiden.

Dat er nog veel meer te koop is en snufjes en sanitair hand in hand gaan, toont Japan bijvoorbeeld met een smart toilet met tientallen technische aspecten. Een verwarmde toiletbril, ingebouwde geurspray, zelfreinigende toilet, muzikale omlijsting ter demping van genânte geluiden, en een krachtige, aangenaam warme waterstraal waarmee je kont wordt gekuist.

Dat de uitdagingen in het toilet van de toekomst ook dichtbij huis liggen, bleek ook aan onze innovatietafel op 24 januari. Veelzijdige en verrassende visies. Op Schoonmaakjournaal zetten we begin februari symbolisch een 3D-bril op en stappen in de virtual washroom world van de (nabije) toekomst. Met een wrap-up van deze Innovatietafel Toilet 2.0, met toilet-innovatienieuws, met visie en future. We nodigen u alvast uit om dan met ons een tijdreis te maken naar de komende decennia.

Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Volg ons via onze website, Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram.

Deel dit artikel

Ook interessant: