1 juni 2013

Column: mobiele revolutie in de schoonmaak

Als schoonmaakbedrijf hou je niet zomaar het hoofd boven water. Toenemende concurrentie en bezuinigende opdrachtgevers maken het bijna onmogelijk om een kwalitatief hoogstaande en unieke dienst aan te bieden. Bovendien is het lastig om goed personeel vast te houden. Gelukkig zijn er tal van manieren om de concurrentie te slim af te zijn, maar de komende jaren draait het volgens mij vooral om mobiele technologie. Die gaat een revolutie brengen in het schoonmaakbedrijf.

Je ziet dat veel bedrijven zich daar nu van bewust worden. Wel is de aanvliegroute voor iedereen anders. Waar sommigen starten vanuit de gedachte controle te behouden, geloof ik er in om de schoonmaker centraal te stellen. Met als doelstelling het werk leuker en makkelijker te maken. En om schoonmakers meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid te geven. Dat kan met mobiele technologie!

Om inzicht te krijgen wat de kansen en problemen zijn die het schoonmaken met zich meebrengt, gingen we met onze schoonmakers op stap om hun werk in kaart te brengen. Hoe verloopt het proces? Welke problemen doen zich voor? En hoe kunnen die worden opgelost? Zijn er kansen om het werk slimmer aan te pakken? Samen met onze partners Somehow en Freshheads ontwikkelden we vervolgens een fundamenteel nieuwe manier om het schoonmaakproces te organiseren. Een centrale rol hierin speelt een speciaal ontwikkelde mobiele applicatie, met de naam @lly.

@lly zorgt voor korte lijnen tussen schoonmakers onderling en de klant. Met de app kunnen de schoonmakers veel zelfstandiger werken: ze bestellen zelf eenvoudig de producten die ze nodig hebben, ontvangen direct opdrachten van de klant,  registreren hun werkzaamheden en kunnen opdrachten doorsturen naar hun collega’s. Het is uiteindelijk de keuze van de schoonmaker wanneer ze welke werkzaamheden doen. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen gebied en maken daarin hun eigen keuzes. Het gaat tenslotte om het eindresultaat. Een bijkomend voordeel van de mobiele applicatie is dat hiermee het schoonmaakproces volledig transparant wordt. En er komt een einde aan alle administratieve papieren rompslomp.

De voordelen blijken legio. Schoonmakers krijgen bijvoorbeeld meer plezier in hun werk, doordat ze autonomer aan de slag kunnen. Ook zorgt @lly voor meer sociale cohesie via aandacht voor verjaardagen, jubilea en virtuele prijzen voor goed werk. Voor opdrachtgevers is het grote voordeel dat het schoonmaakproces geen black box meer is, maar een transparant proces waarin elk gefactureerde uur te herleiden valt.

@lly wordt op dit moment gebruikt door 170 schoonmakers van Hago Next. Maar ook door de collega’s van ons Zwitsers schoonmaakbedrijf. Hago Zorg heeft de Zorg@lly ontwikkeld: specifiek en onderscheidend voor schoonmakers en klanten in de zorg. Samen met ASML en Hago ontwikkelen we op dit moment de Cleanroom@lly, die vanaf 27 juni live gaat. Persoonlijk denk ik dat we met @lly pas aan het begin staan van een mooie toekomst. Er zijn nog tal van mogelijkheden waarvan we het bestaan nu nog niet weten die ons pad gaan kruisen. Die uiteindelijk onze bedrijven, onze klanten en vooral onze medewerkers verder helpen in dit hele mooie vakgebied.

Roy Ploum,
business development manager online Vebego International

Deel dit artikel

Ook interessant: