5 juni 2018

Blog: Spaghettimoppen

Toen ik in 1986 (32 jaar geleden) in het Sint-Maria Ziekenhuis als verantwoordelijke schoonmaak begon, was dit een grote uitdaging voor mij. Destijds had elke verpleegafdeling zijn eigen schoonmaaksters, die werden aangestuurd door de hoofdverpleegkundige van de dienst: De Zwarte Zusters. Het ziekenhuis was oud (1935) en alles werd schoongemaakt met trekker, dweil en spaghettimoppen. De stenen vloeren waren versleten en uitgeloogd door veelvuldig gebruik van ‘bruine zeep’. Kortom: dit moest anders!

Ik kreeg volledig fiat van onze directie en startte met het uitzoeken welke oplossing en partij het beste paste bij ons ziekenhuis. Dat was het eerste moment dat ik met het bedrijf in contact kwam. In totaal lieten we vier partijen elk één afdeling op proef schoonmaken, Alpheios werd nummer 1. Zij hadden een oplossing gevonden voor de vloeren door deze te behandelen met een polymeerlaag. Alle middelen en materialen werden opnieuw aangeschaft, werktaakkaarten voor elke schoonmaakhandeling werden gemaakt en we volgden opleidingen bij Alpheios op locatie in Heerlen. Ik was niet gewend om twee dagen van huis te zijn en te slapen in een hotel, maar dat had ik er graag voor over.

De opleidingen waren top. En ik leerde ook nog eens nieuwe mensen uit het vak kennen, waarmee ik kennis kon uitwisselen. Zo werd ik ook lid (bestuurslid–voorzitter) van het VSDV (Vereniging van Schoonmaak en Dienstverlening in de Verzorgingsinstellingen). Alpheios was en is nog steeds een grote sponsor van deze vereniging.

De geboorte van het Alpheios’ adviesteam was voor een mij een meerwaarde van de firma. Ze vragen altijd wat ze nog voor mij kunnen doen en geven advies over hoe we de schoonmaak zo up-to-date mogelijk kunnen houden. Klanten worden betrokken bij nieuwe ontwikkelingen. Zo werd ik zelf betrokken bij de ontwikkeling van het Triple-T concept met afsluitbare trolley. Het is zo’n grote meerwaarde dat deze trolley afsluitbaar is, dit zorgt voor een veilige situatie voor onder andere patiënten en bewoners. Ik voel me een ambassadrice van de Triple-T trolley!

Het gaat bij Alpheios niet alleen maar over zaken doen met elkaar. Ik weet nog goed dat de bezoeken aan de Interclean zeer succesvol waren, met altijd een goed verzorgd diner als afsluiting. En die keer dat we naar een beurs in Parijs ging, in Saint Corneil werd een avondmaal genuttigd en daarna hebben we tot in de kleine uurtjes gefeest met zijn allen. Dat zijn dingen die je niet vergeet en die onze samenwerking net dat beetje extra hebben gegeven.

Wat mij ook opvalt, is dat de medewerkers van Alpheios heel lang bij het bedrijf werken. Dit schept een band met elkaar. Ik zie het ook in ons ziekenhuis: alle schoonmakers hebben een grote affiniteit met hun vak en zijn ontzettend trouw aan het ziekenhuis.

In oktober 2017 behaalden we goud bij de Niaz Qmentum accreditatie. Dit wil niet zeggen dat het daarbij moet blijven. Op dit moment hebben we net een nieuwe opzitter (schrob-zuigmachine) gekocht, leggen we de focus op fieldcoaching en gaan we een beroep doen op het calculatieprogramma van Alpheios. Het doel is om de schoonmaakmedewerkers zo efficiënt en gemakkelijk mogelijk te laten werken en Alpheios ondersteunt ons daarin met hun kennis over ergonomie en de daarop afgestemde middelen en materialen.

Tot op heden hebben we nooit met een extern schoonmaakbedrijf samengewerkt. Mede door de goede ondersteuning en het advies van Alpheios hebben we de schoonmaak nog altijd in eigen beheer. En dat al 32 jaar!

Nogmaals proficiat Alpheios met het 60-jarig jubileum!

Veerle Van Laethem,
diensthoofd huishoudelijke en logistieke diensten
Algemeen Ziekenhuis Sint-Maria

In de serie Kettingcolumns en -blogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios geeft Veerle de pen door aan Leon Hermse, manager Business Development bij Alpheios. Begin juli kunt u zijn bijdrage tegemoet zien op Schoonmaakjournaal.

Deel dit artikel

Ook interessant: